مشکلات و راهکارهای مالیاتی؛ دو موضوع مهم در حوزه مالیات! مالیات یکی از اصلی ترین منبع درآمد پایدار دولت محسوب می شود و در واقع انگیزه اصلی وجود نظام مالیاتی در کشورهای مختلف تامین مالی اداره عمومی کشور و تدارک خدمات اجتماعی و اقتصادی است. با مراجعه به سایت حساب سنج می توان از خدمات مشاوره مالیاتی در ارومیه استفاده کرد.

مالیات به عنوان یکی از ابزارهای سیاستی اقتصاد، بهترین و مهم ترین منبع درآمد دولت است که به تدریج رفاه مالیات دهندگان را کاهش می دهد و این مسئله آنها را به نپرداختن مالیات چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی ترغیب می کند. در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات ارائه شده و به بررسی مشکلات و راهکارهای مالیاتی پرداخته شده است تا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

آشنایی با نظام مالیاتی کشور

تحلیل مشکلات و راهکارهای مالیاتی

مالیات در تمام نقاط دنیا به عنوان بخشی از منبع درآمد دولت ها به شمار می رود و تعداد زیادی از افراد جامعه بدون اطلاع از این مسئله روزانه در حال پرداخت مالیات هستند. مالیات شکل های مختلفی دارد و در قوانین مالیات کشور، مالیات به دو دسته مالیات های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود که هر کدام از آنها نیز شامل مالیات های مختلفی هستند که باید آنها را شناخت. شناخت استراتژی های مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی، مالیات به یک هزینه اجتماعی گفته می شود که گروه های مختلف افراد و سازمان های یک جامعه به منظور بهره برداری از امکانات و منابع کشور باید نسبت به پرداخت به موقع آن اقدام کنند. در حقیقت، پرداخت مالیات شرکت ها و سایر انواع مالیات، با این هدف انجام می شود که توانایی جایگزینی امکانات و منابع فراهم شود. مالیات انتقال دهنده قسمتی از درآمدهای جامعه به دولت یا قسمتی از سود فعالیت های اقتصادی است که به دولت تعلق می گیرد.

مشکلات و آسیب های مالیاتی

نکته قابل توجه این است که مالیات به عنوان اصلی ترین منابع درآمدی دولت به شمار می رود. پرداخت سریع، کم هزینه و ثبات این درآمدها باعث روی آوردن تعداد زیادی از کشورها به اینگونه از درآمدها به عنوان درآمد اصلی و پایدار بوده است. نظام مالیاتی ایران  قدم های موثری در منبع درآمدزایی دولت برداشته است. با وجود تلاش های موثر در این زمینه، نظام مالیاتی کشور با مشکلات و چالش های زیادی روبرو شده است که باید علاوه بر شناسایی این آسیب ها، به تعیین عوامل مرتبط با آن از طرف دیگر پرداخت.

نابسمانی قانونی به عنوان اولین و اصلی ترین آسیب وارد شده به نظام مالیاتی محسوب می شود. همچنین ابهام، عدم ثبات و تورم از سایر مشکلات و صدمه های موجود در نظام مالیاتی کشور است. در ایجاد اینگونه مشکلات عوامل مختلفی مانند عدم توجه قانون گذر و سیاستگذار قانونی به ضرورت تدوین قانون منسجم و برطرف کردن ایرادات قانونی، نبود زیرساخت مناسب برای پیشگیری از قانون مالیاتی دخالت دارند. فرار مالیاتی و بالا بودن مالیات نیز از جمله مشکلات نظام مالیاتی است که کشورهای زیادی با آن درگیر هستند.

راهکارهای مالیاتی کدامند؟

تحلیل مشکلات و راهکارهای مالیاتی

راه ها و روش های مختلفی برای رفع مشکلات و آسیب های نظام مالیاتی وجود دارند. می توان با استفاده از این روش ها مشکلات مالیاتی مانند فرار مالیات و بالا بودن مالیات را برطرف کرد. در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای مالیاتی پرداخته شده است:

• پرداخت به موقع مالیات

یکی از راهکارهای مالیاتی، پرداخت به موقع مالیات است. با این کار دیگر مالیات اضافی به دولت نخواهید پرداخت. اگر صاحبان کسب و کارها در مدت زمان مشخص شده، مالیات خودشان را بپردازند و جزو مودیان خوش حساب قرار بگیرند، می توانند از تیف های مالیاتی بهره مند شوند.

• ارائه به موقع اظهارنامه

یکی دیگر از راهکارهای مالیاتی که می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب های مالیاتی را رفع کند، ارائه به موقع اظهارنامه می باشد. صاحبان مشاغل سالیانه باید در بازه زمانی مشخص که توسط دولت تعیین می شود، نسبت به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در غیر این صورت با مشکلات و صدمه های زیادی روبرو می شوند.

• پیگیری قوانین مالیاتی

یکی دیگر از راهکارهای مالیاتی، پیگیری قوانین مالیاتی است. اگر با قوانین و مقررات مالیاتی آشنا باشید، می توانید با مشکلات مالیاتی روبرو شده و آنها را به راحتی برطرف کنید. کشورها و دولت ها هر ساله قوانین جدیدی را در خصوص مالیات اعلام می کنند. صاحبان کسب و کارها و مشمولان مالیات باید در چارچوب این قوانین به پرداخت مالیات خودشان اقدام کنند تا با مشکلاتی روبرو نشوند.

• نگهداری فاکتورهای هزینه

یکی دیگر از راهکارهای مالیاتی که به صاحبان کسب و کارها و مشاغل کمک می کند تا مشکلات مالیاتی را برطرف کند، نگهداری فاکتورهای هزینه است. هزینه ها نقش مهمی در کاهش میزان مالیات دارند. به همین دلیل مودیان باید در نگهداری فاکتورهای هزینه توجه زیادی داشته باشند. اگر فاکتورهای هزینه را گم کنند، نمی توانند از آنها برای کاهش میزان مالیات خود استفاده کنند و در نتیجه با مشکلات و آسیب هایی روبرو می شوند.

• محاسبه دقیق هزینه ها

 مبلغی که صاحبان کسب و کارها باید به عنوان مالیات پرداخت کنند، باید متناسب با درآمد و میزان سود آنها در عملیات مادی به صورت سالانه محاسبه شده و بعد از کسر هزینه ها و استهلاک دارایی ها به مودی برای پرداخت مالیات اعلام می شود. اگر هزینه ها و درآمد خودتان را به طور دقیق محاسبه کنید، با مشکلات یا آسیب های مواجه نمی شوید و مالیات کسب و کار خودتان را می پردازید.

جمع بندی و نتیجه:

در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات ارائه شده و به بررسی مشکلات و راهکارهای مالیاتی پرداخته شده است تا اطلاعات مفیدی کسب کنید. همانطور که گفته شد، مالیات یکی از مهم ترین منبع درآمد دولت هاست. دولت ها می توانند با دریافت مالیات، بخشی از بودجه خودشان را تامین کنند. کشورهای زیادی با مشکلات و آسیب های مالیاتی روبرو می شوند که این آسیب ها باید برطرف شوند.