مالیات و انواع آن؛ هزینه ای که افراد جامعه آن را پرداخت می کنند تا هزینه های عمومی دولت تامین شود! آیا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ آیا می دانید منظور از مالیات چیست؟ انواع مالیات در ایران کدامند؟ چرا مالیات باید پرداخته شود؟

بهتر است بدانید، مالیات در سراسر دنیا به عنوان قسمت مهمی از منبع درآمد دولت ها محسوب می شود که تعداد زیادی از افراد جامعه، بدون اطلاع از این مسئله، روزانه در حال پرداخت مالیات هستند تا هزینه های عمومی جامعه تامین شود. اگر افراد مالیات خودشان را به موقع پرداخت نکنند، جریمه می شوند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع مالیات در ایران بپردازیم و خصوصیات انواع مالیات  و اظهارنامه مالیاتی در ارومیه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از مالیات چیست؟

انواع مالیات ها کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از مالیات چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات به هزینه ای گفته می شود که تمامی افراد حقیقی و حقوقی باید آن را پرداخت کنند تا هزینه های عمومی جامعه تامین شود. در حقیقت، پرداخت مالیات شرکت ها و سایر انواع مالیات به این منظور صورت می گیرد که توانایی جایگزینی امکانات و منابع فراهم شود. مالیات اقتصاد یک کشور را تقویت می کند. همچنین مالیات انتقال بخشی از درآمد جامعه به دولت است.

به طور کلی، مالیات هزینه پرداختنی است که الزامی و بلاعوض است که به اشخاص، سازمان ها و کسب و کارهای بزرگ یا کوچک تعلق می گیرد. اگر شما نیز مدیر یک کسب و کار هستید، باید هر ساله مالیات کسب و کار خودتان را پرداخت کنید تا از سمت نهادهای اجرایی جریمه نشوید. توجه داشته باشید که مالیات به صورت سالانه محاسبه و به صاحبان مشاغل اعلام می شود. بنابراین، افراد مشمول مالیات باید تا زمان مقرر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند تا هزینه های عمومی جامعه تامین شود.

در کشور ایران روی موارد مختلفی مالیات اعمال شده است که اگر با آنها آشنایی نداشته باشید، ممکن است در آینده هزینه های زیادی را به همراه جریمه بپردازید. بنابراین، توصیه می کنیم تا با انواع مالیات و خصوصیات آنها آشنا شوید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید. به طور کلی، مالیات در ایران به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود که پرداخت هر دوی آنها الزامی می باشد.

انواع مالیات در ایران کدامند؟

انواع مالیات ها کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که گفته شد، انواع مالیات در کشور ایران کمی گیج کننده است. بنابراین، باید توجه داشته باشید تا با انواع مالیات آشنایی داشته باشید و در آینده مجبور به پرداخت جریمه نباشید. در ایران مالیات انواع مختلف دارد که هر کدام از آنها مدل های مختلفی را دارند که در ادامه سعی می کنیم به بررسی انواع مالیات در ایران بپردازیم:

• مالیات مستقیم

یکی از انواع مالیات در ایران، مالیات مستقیم است که پرداخت آن الزامی می باشد. جالب است بدانید، مالیات مستقیم به نوعی از مالیات گفته می شود که به طور مستقیم از درآمد یا دارایی های افراد یا موسسه ها دریافت می شود. این نوع مالیات به شکل مستقیم از مالکات دارایی ها و درآمدها کم می شود و مسئولیتپرداخت آن بر عهده خود شرکت هاست. مالیات مستقیم به شکل کاملا مستقیم از درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد، سود کسب و کارها و سود حاصل از معاملات املاک و خودرو کسر و به حساب دولت واریز می شود. 

مالیات مستقیم مدل ها مختلفی دارد. که از جمله از آنها می توان به مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی و.... اشاره کرد. جالب است بدانید، مالیات مستقیم به صورت مستقیم طبق مقدار و میزان درآمد یا سود کسب و کارها اعمال می شود و مبلغ آن ممکن است تناسبی با میزان درآمد یا دارایی باشد. به طوری که با افزایش درآمد یا سود یک شرکت، مبلغ مالیات نیز بیشتر می شود.

• مالیات غیرمستقیم

مالیات غیرمستقیم نیز یکی از انواع مالیات در ایران است که شما ملزم به پرداخت آن هستید، در غیر این صورت جریمه می شوید و باید مبالغ بیشتری را بپردازید. مالیات غیرمستقیم خود به 3 دسته مالیات تقسیم می شود که این مالیات ها به شرح زیر هستند:

مالیات بر مصرف: دولت معمولا برای خرید بعضی از محصولات مالیات مشخص می کند و افرادی که این محصولات را به صورت عمده خریداری می کنند، باید مالیات بیشتری نیز بپردازند. برخی از کالاها مانند بنزین و سیگار معمولا مالیات غیرمستقیم دارد، چون تقاضا برای خرید آنها زیاد است.

مالیات بر واردات و صادرات: یکی از دسته های مالیات غیرمستقیم، مالیات بر صادرات و واردات است که معمولا مبلغ آن در هر کشور متفاوت است. توجه داشته باشید که این مالیات طبق سیاست های کلان بازرگانی هر کشور و شرایط اقتصادی آن مشخص می شود.

مالیات بر ارزش افزوده: یکی دیگر از دسته های مالیات غیرمستقیم، مالیات بر ارزش افزوده است که طبق ارزش افزوده کالاها و محصولات در زمان تولید و عرضه آنها در بازار اعمال می شود. این مالیات بر اساس تفاوت بین ارزش مصرفی کالا یا محصولات محاسبه می شود. در پروسه مالیات بر ارزش افزوده، فروشنده یا تولیدکننده محصولات از مشتریان خود بابت مالیات غیرمستقیم هزینه اضافی را دریافت می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع مالیات در ایران بپردازیم و خصوصیات انواع مالیات را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، مالیات به مبلغی گفته می شود که افراد باید آن را پرداخت کنند تا هزینه های عمومی جامعه تامین شود. مالیات در کشور ایران به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود که هر کدام از این مالیات ها به مدل های مختلفی تقسیم می شوند که پرداخت تمامی آنها الزامی است.