عدالت مالیاتی؛ آشنایی با یکی از مفاهیم مهم در زمینه مالیات! نظام مالیاتی یکی از مهم ترین ابزارهای سیاست های مالی یک نظام اقتصادی است که شامل مفاهیم و اصطلاحاتی زیادی است که شما باید با این مفاهیم و اصطاحات آشنایی داشته باشید.

تمرکز دولت بر شفافیت و عدالت مالیاتی است و با اصلاح قانون مالیات های مستقیم و اجرای مالیات بر درآمد، تبعیض های مالیاتی که در اذهان عمومی وجود دارد، از بین می رود. هر دولت، نظام مالیاتی مربوط به خودش را دارد و شما باید در چارچوب این قوانین، مالیات مربوط به کسب و کار خودتان را پرداخت کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد عدالت مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین اصول عدالت مالیاتی و آشنایی با مالیات و نظام مالی بپردازیم تا با مفهوم عدالت مالیاتی آشنایی داشته باشید.

عدالت مالیاتی چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از عدالت مالیاتی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که عدالت مالیاتی یکی از مفاهیم مهم در نظام مالیاتی است که شما باید با آن آشنایی داشته باشید و بتوانید مالیات مربوط به کسب و کار خودتان را محاسبه و پرداخت کنید. منظور از برقراری عدالت مالیاتی این است که تمامی تبعیض هایی که در زمان پرداخت مالیات صورت می گیرد، از بین می روند و تمامی افراد با شرایط یکسان مالیات پرداخت می کنند. در بسیاری از کشورها عدالت مالیاتی برقرار است.

به طور کلی، مالیات به یک هزینه عمومی گفته می شود که افراد به دلیل استفاده از امکانات و منابع کشور مجبور پرداخت آن هستند. به عبارت دیگر، پرداخت مالیات به نوعی انتقال قسمتی از درآمد جامعه به دولت است. مالیات و روند دریافت آن از مهم ترین ابزارهای سیاست های مالی در هر نظام اقتصادی کشورهای مختلف دنیاست. اگر دریافت مالیات در کشور قدرتمند باشد، نظام اقتصادی حاکم بر کشور نیز قوی و کارآمد خواهد بود.

جالب است بدانید، عدالت مفهومی گسترده است که تعاریف زیادی دارد. همچنین اصل عدالت در دین اسلام در کنار اصول دیگری مانند توحید، نبوت، امامت و عدالت اجتماعی و با در نظر گرفتن تهدیداتی مانند نرخ صفر مالیاتی به کالاهای اساسی، معافیت های مالیاتی و کارهایی مانند این به گسترش عدل و عدالت در جامعه قدم برمی دارد. عدالت باید در زمان محاسبه مالیات برقرار باشد تا مفهوم عدالت مالیاتی صحت داشته باشد.

مهم ترین اصول عدالت مالیاتی

توجه داشته باشید که عدالت و برقراری یکی از مهم ترین اصول حقوق مالیاتی است که شما باید به آن اهمیت زیادی قائل باشید. همچنین پرداخت مالیات در جامعه باید عادلانه باشد. افراد باید بر اساس سه اصل برابری، همگانی و تناسب مالیات های تعیین شده را پرداخت کنند. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی مهم ترین اصول عدالت مالیاتی بپردازیم تا با این اصول آشنایی داشته باشید:

• یکی از مهم ترین اصول عدالت مالیاتی این است که میزان مالیات باید طوری باشد که تمام افراد به ویژه ثروتمندان و شرکت ها به صورت عادلانه مالیات خودشان را پرداخت کنند. به عبارت دیگر، افرادی که درآمد بیشتری دارند، باید مالیات بیشتری بپردازند.

• درآمدهای مالیاتی باید برای سرمایه گذاری های با ارزش و در جهت ثبات در اقتصاد مصرف شود تا شرط عدالت مالیاتی در جامعه برقرار شود.

• یکی دیگر از اصول عدالت مالیاتی این است که نظام مالیاتی عادلانه باید به ساخت یک جامعه عادلانه تر و کاهش نابرابری که به واسطه معافیت های مالیاتی ثروتمندان ایجاد شده است، کمک کند.

عدالت مالیاتی افقی و عمودی چه تفاوتی دارند؟

نکته قابل توجه این است که عدالت مالیاتی به دو بخش افقی و عمودی تقسیم می شوند. عدالت مالیاتی یک اصطلاح با ارزشی است که طبق قضاوت ها و شاخص های مختلف ارزشی به صورت های متفاوت تعبیر و تفسیر می شود، ولی از نظر کارشناسان این حوزه، دو نوع تعبیر و تفسیر از این مفهوم وجود دارد. عدالت مالیاتی افقی یکی از این مفاهیم است. اصل عدالت مالیاتی افقی به شرایط مشابه و برابر افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات اشاره دارد. به همین دلیل برای دستیابی به آن باید شرایط یکسان برای افراد فراهم کرد تا بر اساس آن به شکلی برابر مشمول پرداخت مالیات شوند.

عدالت مالیاتی عمودی نیز یکی دیگر از مفاهیم در عدالت مالیاتی است. منظور از عدالت مالیاتی عمودی این است که وضع مالیات ها باید به شکلی باشد که با شهروندان و افرادی که از جایگاه اقتصادی در وضعیت خاصی قرار دارند، به نحوهی نابرابر برخورد شود. منظور از برخورد نابرابر این است که به توانایی و عدم توانایی پرداخت مالیات به وسیله برخی از افراد که وضعیت اقتصادی بدی دارند، توجه شود. بنابراین، نرخ مالیاتی برای تحقق عدالت عمودی باید با گذشت زمان افزایش یابد و با توجه به افزایش درآمد بیشتر شود.

عدالت مالیاتی در کشورهای مختلف

با همه این توضیحاتی که ارائه کردیم، بهتر است بدانید که عدالت مالیاتی در تمامی کشورها برابر نیست و هیچ تعریف مشخص و پذیرفته شده ای وجود ندارد. چون هر نظام اقتصادی متناسب با جهان بینی حاکمان و قانون گذاران خود این مفهوم را تعریف می کند. ولی به طور کلی باید گفت که نظام مالیاتی مترقی و عادلانه آن نظامی است که دریافت مالیان و نرخ آن از طرف یک سو و نوع مالیات و محل مصارف از طرف دیگر فساد و رشوه گیری وجود نداشته باشد و به صورت عادلانه صورت بگیرد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد عدالت مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین اصول عدالت مالیاتی بپردازیم تا با مفهوم عدالت مالیاتی آشنایی داشته باشید. همانطور که گفته شد، عدالت مالیاتی یکی از مفاهیمی است که در نظام مالیاتی به آن تاکید شده است. منظور از عدالت مالیاتی، نبود تبعیض در محاسبه و پرداخت مالیات است که با توجه به سه شرط برقرار می شود.