اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولتی؛ یکی از موضوعات مهم در بحث آموزش حسابداری! حسابداری یک از کارهای مهم در کسب و کارهای بزرگ و کوچک است که افراد زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. اطلاع از زمان و مکان ورود و خروج پول در بخش های عمومی و دولتی خیلی مهم است. می توان با مراجعه به سایت حساب سنج از خدمات حسابداری در ارومیه استفاده کرد.

هر سازمان یا شرکتی برای ثبت و ذخیره رویدادهای مالی و ارائه گزارشات به مدیران، به یک نوع سیستم حسابداری نیاز خواهند داشت که حسابداری دولتی مخصوص سازمان های دولتی و بخش عمومی است. باید با اصول حسابداری در بخش عمومی آشنا شد. به همین دلیل در این مطلب توضیحاتی در مورد حسابداری بخش عمومی ارائه شده و به بررسی اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولتی پرداخته شده است.

شاخه های مختلف حسابداری کدامند؟

توجه داشته باشید که حسابداری یکی از وظایف مهم در شرکت ها و سازمان هاست که باید توسط افراد کاربلدی انجام شود. تاریخچه دانش حسابداری به سال های قبل برمی گردد. ولی شاخه های مختلف این دانش با گذشت زمان و با توجه به نیاز کسب و کارها توسعه یافته است. باید تاریخچه و تکامل حسابداری توسط حسابداران بررسی شود. در حال حاضر می توان دسته بندی های مختلفی از دانش حسابداری را ارائه داد که هر کدام در یک بخش یا سازمان کاربرد دارند. برای مثال حسابداری دولتی اکثرا در بخش عمومی و دولتی کاربرد دارد. برخی از شاخه های مختلف حسابداری عبارت هستند از:

• حسابداری مالی: در تمامی شرکت ها و سازمان های انتفاعی و غیرانتفاعی کاربرد دارد.

• حسابداری دولتی: در تمامی نهادها، سازمان ها و موسسات دولتی استفاده می شود

• حسابداری مالیاتی: در تمامی ادارات و موسسه های مالی و مالیاتی به کار گرفته می شود.

• حسابداری صنعتی: مربوط به شرکت ها و کارگاه های تولیدی و صنعتی می باشد.

• حسابداری بیمه: مخصوص شرکت ها و موسسه های طرف قرارداد با بیمه.

• حسابداری بانک: در شعبه ها و سرپرستی تمام بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری در بخش عمومی و دولتی

به طور کلی، حسابداری دانشی است که با استفاده از ابزارهای خاصی به بررسی و محاسبه نتیجه حاصل از فعالیت های اقتصادی یک شرکت می پردازد. نتیجه کار حسابداران، تهیه گزارش های مانند ترازنامه و صورت سود و زیان است که در اختیار مدیران شرکت قرار می گیرد. حسابداری انواع مختلفی دارد که هر کدام در بخش های مربوطه به کار برده می شوند. یکی از آنها، حسابداری دولتی است. استراتژی های حسابداری و حسابرسی در حسابداری بخش دولتی نیز به کمک حسابداران می آیند.

حسابداری دولتی یکی از پروسه های مهم حسابداری در شرکت ها و موسسات دولتی می باشد. هر شرکتی که زیر نظر دولت باشد، باید گزارش عملکرد و صورت حساب خودش را به دولت ارائه دهد و برنامه خود برای بودجه سال بعد را نیز تعیین کند، چون این شرکت ها برای فعالیت های خود از بودجه دولت استفاده می کنند. حسابداری دولتی به دانشی گفته می شود که به کمک موسسه های دولتی می شتابد و روش تهیه این گزارش ها را به آنها یاد می دهد.

نکته قابل توجه این است که حسابداری دولتی به عنوان یکی از زیرمجموعه های اصلی حسابداری به شمار می رود. این دانش روی فعالیت هایی تمرکز می کند که نحوه بودجه بندی و عملکرد موسسه های دولتی را به طور کاملا دقیق مشخص می کند. کسانی که در این زمینه کار می کنند، باید تمام رویدادهای مالی انجام شده در موسسه های دولتی را ثبت و گزارش های مربوطه را تهیه کرده و آنها را به دولت ارائه کنند.

اهداف حسابداری دولتی چیست؟

باید دانست که حسابداری دولتی چه اهدافی را دنبال می کند. هر دولت اهداف خاصی دارد که برای دستیابی به آنها سعی و تلاش می کند. رسیدن به بخش بزرگی از این اهداف در گرو برنامه ریزی مالی یا بودجه بندی مناسب و کافی است. به همین دلیل گفته می شود که بودجه بندی در دولت از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مهم ترین اهداف حسابداری دولتی به شرح زیر است:

• مدیریت درآمدها و دریافتی های دولت

• زیر نظر گرفتن عملکردهای دولت

• نظارت بر هزینه های جاری

• کنترل و مدیریت اموال عمومی

• رعایت قوانین و مقررات مالی دولت

• افزایش قابلیت اعتماد به گزارش های مالی

اهمیت حسابداری بخش عمومی و دولتی

حسابداری در بخش عمومی و دولتی

جالب اینجاست که حسابداری بخش عمومی به عنوان یکی از زیرشاخه های حسابداری محسوب می شود. جزئیات مهم در حسابداری بخش عمومی و تفاوت های آن با حسابداری بخش بازرگانی، اهمیت آموزش حسابداری بخش عمومی یا دولتی را افزایش می دهد؛ چون در مقایسه مدیریت مالی درآمدها و هزینه های دولتی به تسلط کامل درباره استانداردهای حسابداری بخش عمومی و روش عمل در فرایند شناخت، نگهداری، پاسخگویی و ارزیابی است و افراد متخصص در این زمینه می توانند این کارها را به درستی انجام دهند. 

حسابداران بخش عمومی یا دولتی نقش مهمی در توسعه و مدیریت منابع عمومی داشته و نظامی مالی کشور را بهبود می بخشند. همچنین این افراد می توانند در موسسه های دولتی و نهادهای مرتبط با دولت به عنوان حسابرس یا مدیر مالی فعالیت کنند.

معرفی مشاغل مرتبط با حسابداری بخش دولتی

افراد زیادی وجود دارند که حسابداری بخش عمومی یا دولتی را به عنوان رشته دانشگاهی خود برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند تا با گذراندن دوره های آموزش و کلاس های درس، مدرک خودشان را از دانشگاه دریافت کرده و در موسسه ها و سازمان های دولتی مشغول به کار شوند. افراد علاقه مند به حسابداری دولتی باید با انواع شغل های مرتبط با این بخش آشنایی داشته باشند. برخی از مشاغل مرتبط با حسابداری بخش دولتی عبارت هستند از:

• حسابرس مالیاتی IRS

• حسابداری دولت

• مدیر مالی

• نماینده خزانه داری

حسابداری مالی چیست و چگونه انجام میشود؟

حسابداری مالی فرآیند تهیه صورت های مالی است که شرکت ها از آن برای نشان دادن عملکرد و موقعیت مالی خود به افراد خارج از شرکت از جمله سرمایه گذاران، طلبکاران، تامین کنندگان و مشتریان استفاده می کنند. این یکی از مهم ترین تفاوت های حسابداری مدیریتی است که از سوی دیگر شامل تهیه گزارش های دقیق و پیش بینی برای مدیران در شرکت است. ادامه مطلب را در مقاله حسابداری مالی چیست و چگونه انجام میشود، مطالعه کنید.

آشنایی با اصول حسابداری مدیریتی

اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولت بر هیچکس پوشیده نیست. حسابداری نه تنها برای مدیران میانی و ارشد، بلکه برای تمامی افراد کلیدی سازمان که در فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی نقش ایفا می کنند، ابزار ارزشمندی است. حسابداری مدیریت برای دستیابی به چندین هدف اساسی در سازمان ها طراحی شده است. ادامه مطلب را در مقاله آشنایی با اصول حسابداری مدیریتی، بخوانید.

حسابداری مالیاتی چیست

اگرچه حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. حسابداری مالی بر گزارش‌دهی وضعیت مالی شرکت‌ها برای ذی‌نفعان خارجی مانند سهامداران و سرمایه‌گذاران متمرکز است، در حالی که حسابداری مالیاتی بر تطبیق عملیات مالی با قوانین مالیاتی و تهیه گزارشات مربوط به پرداخت مالیات تمرکز دارد. هدف حسابداری مالی، ارائه یک تصویر جامع از وضعیت مالی یک شرکت است، در حالی که حسابداری مالیاتی تلاش می‌کند تا میزان مالیات پرداختی به حداقل ممکن برسد و در عین حال مطابق با قوانین و مقررات باشد. ادامه مطلب را در مقاله حسابداری مالیاتی چیست، بخوانید.

حسابداری هزینه و تحلیل هزینه‌ها

حسابداری هزینه به فرآیند جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گری اطلاعات هزینه‌ای مرتبط با تولید کالا یا ارائه خدمات اشاره دارد. این اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا تصمیمات استراتژیک بگیرند و عملکرد اقتصادی سازمان را بهبود دهند. در حسابداری هزینه، هزینه‌ها به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند: هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر. ادامه مطلب را در مقاله حسابداری هزینه و تحلیل هزینه‌ها، بخوانید.

تاثیر فناوری‌های جدید بر حسابداری دولتی

اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولت بسیار بالاست. حسابداری در بخش عمومی و دولت، نقش حیاتی در مدیریت منابع مالی و تخصیص صحیح آن‌ها دارد. اهمیت این حوزه در تضمین شفافیت مالی، پاسخگویی و اثربخشی در استفاده از منابع عمومی غیرقابل انکار است. با ورود فناوری‌های جدید، به‌ویژه نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری و سیستم‌های اتوماسیون، این فرآیندها به طور چشمگیری بهبود یافته‌اند. فناوری‌های جدید، مانند سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت مالی (FIMS)، تحلیل‌های پیشرفته داده‌ها و بلاک‌چین، به دولتها و سازمان‌های عمومی کمک می‌کنند تا داده‌های مالی را به صورت دقیق‌تری ثبت، تحلیل و گزارش کنند. ادامه مطلب را در مقاله تاثیر فناوری‌های جدید بر حسابداری دولتی بخوانید.

 

 

 

 

 

جمع بندی و نتیجه:

در این مطلب توضیحاتی در مورد حسابداری بخش عمومی ارائه شده و به بررسی اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولتی پرداخته شده است. همانطور که گفته شد، حسابداری دولتی یکی از زیرشاخه های اصلی حسابداری است که در تمامی موسسات و سازمان های دولتی به کار گرفته می شود. حسابداران دولتی گزارش ها و ترازنامه های تهیه شده را در اختیار دولت قرار می دهند. یادگیری حسابداری دولتی از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه افراد زیادی حسابداری دولتی را به عنوان رشته دانشگاهی انتخاب می کنند.