آشنایی با تاریخچه و تکامل حسابداری؛ در سال های گذشته حسابداری به یکی از شغل های پرتقاضا در دنیا تبدل شده است و شرکت ها و کسب و کارهای زیادی به دنبال استخدام حسابدار هستند. به همین دلیل، خیلی از افراد این رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند. پیشنهاد می کنیم تا با خدمات حسابداری در ارومیه آشنا شوید.

بهتر است بدانید، حسابداری سیستم جمع آوری معاملات است. تا وقتی که تمدن ها مشغول تجارت و معامله بودند، روش های نگهداری سوابق و جزئیات معاملات، حسابداری و ابزارهای حسابداری مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر می خواهید وارد شغل حسابداری شوید، اول باید با تاریخچه این شغل و تحولات آن آشنا شوید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شغل حسابداری برای شما ارائه کنیم، به بررسی تاریخچه حسابداری بپردازیم و تحولات این شغل را مورد بررسی قرار دهیم.

شغل حسابداری چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که شغل حسابداری چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که حسابداری به شغلی گفته می شود که به خلاصه تراکنش های مالی، بررسی و تحلیل، تایید و گزارشات نتایج معاملات مالی و تجاری می پردازد. به طور کلی، یک حسابدار وظیفه نگهداری سوابق معاملات یک شرکت یا کسب و کار را بر عهده دارد. در آخر نیز اطلاعات مالی گفته شده در دفاتر روزنامه یا نرم افزار حسابداری ثبت می شوند. گزینه های استخدامی مختلفی برای حسابداران وجود دارد.

تاریخچه و تکامل حسابداری

نکته قابل توجه این است که این روزها حسابداری به عنوان یکی از رشته های تحصیلی پرطرفدار به شمار می آید که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته تحصیلی فارغ التحصیل می شوند. شما به هر شرکت یا کسب و کاری که سر بزنید، غیرممکن است که در آن واحد حسابداری را مشاهده نکنید. آینده کاری شغل حسابداری خیلی خوب پیش بینی می شود. بنابراین، شما می توانید وارد کار حسابداری شوید.

به طور کلی، رسیدگی به امور مالی و حسابداری در هر جایی وجود دارد و این مسئولیت را باید به افرادی سپرد که در اصول حسابداری حرفه ای هستند. در گذشته این امور در نهادهای مختلف به دست افرادی انجام می شد که امور مالی را به صورت تجربی یاد گرفته و شاید هم خیلی بر آن تسلط نداشته اند. در اینجا لازم به ذکر است که شناخت استراتژی های حسابداری یک ازمسائل مهم در حسابداریست

بررسی تاریخچه حسابداری تاکنون

توجه داشته باشید که حسابداری در دنیا نزدیک به 6 هزار سال قدمت دارد و تاریخ اولین مدارک شناسایی شده حسابداری به 3600 سال قبل از میلاد مربوط می شود. به عبارت دیگر، حسابداری با تمدن همزاد است و به اندازن تمدن انسان ها قدمت دارد. برای مثال، زمانی که اروپای قرون وسطی به سمت اقتصاد پولی حرکت کرد، بازرگانان و تجار به حسابداری وابسته بودند که به چندین معامله به صورت همزمان توجه داشتند. تمدن ها از زمان شروع تجارت، روش های مختلفی را برای حسابداری و نگهداری سوابق مالی به کار گرفتند.

تاریخچه و تکامل حسابداری

اولین نمونه های حسابداری که شامل اسناد مالی حک شده روی لوح های رسی هستند، به تمدن بین النهرین و مصر متعلق هستند و قدمت آنها تقریبا بین 3300 تا 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح است. علاوه بر این، اروپایی ها در قرن سیزدهم که مقارن با قرون وسطا بودند، به سمت اقتصاد مبتنی بر پول حرکت کردند. بازرگانان و تجار در آن زمان برای بررسی معاملات به حسابداری نیاز پیدا کردند. با گذشت زمان و با توسعه صنعت، بدیهی بود که برای دقت و عملکرد بهتر باید روش ها و سیستم حسابداری نیز اصلاح شود.

نکته قابل توجه این است که استخدام حسابدار در یک کسب و کار زمانی پدید می آید که افراد مختلف از سیستم مبادله برای تجارت خود استفاده می کنند و ضروری است تا توافقی را بین خود در مورد محصولات یا معاملات انجام دهند. بنابراین، سیستم دفترداری ایجاد شد و دفترهای بعدی حسابداری با دست تکمیل شدند. به طور کلی می توان گفت که قدمت حسابداری به 6 هزار سال پیش برمی گردد. آشنایی با مزایا و معایب حسابداری یکی از راه های است که میتوان در امور حسابداری موفق شد

حسابداری مدرن و تاثیر فناوری

پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث شده تا اطلاعات و جزئیات معاملات به راحتی در دسترس قرار بگیرند و شرکت ها نیز می توانند با استفاده از حسابداری آنلاین، اطلاعات و گزارشات را به شکل لحظه ای برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی دریافت کنند. کمترین کاری که سیستم های حسابداری می توانند بر عهده بگیرند، این است که عملکردهایی مانند حساب های قابل پرداخت، بسته شدن امور مالی، حسابداری صندوق و مدیریت درآمد را به شکل خودکار انجام دهند. برای مثال، توسعه سیستم رایانه و گوشی های هوشمند، دسترسی سریع و آنلاین به اطلاعات مالی را امکان پذیر کردند.

تکامل نرم افزارهای حسابداری در دنیا

با گذشت زمان و با افزایش کسب و کارها، نیاز به حسابداری روز به روز بیشتر احساس می شد. امروزه نیز حسابداری نقش مهمی در مدیریت یک کسب و کار بر عهده دارد. نرم افزارها و برنامه متعددی در زمینه حسابداری ایجاد شده اند که شما می توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی سیر تکامل نرم افزارهای حسابداری در دنیا بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید:

• نرم افزارهای حسابداری کم کم با توجه به نیاز شرکت توسعه یافتند و توانستند خروجی گزارشات بیشتری مانند صورت های مالی را در اختیار کاربران بگذارند.

• برنامه های دیگری مانند انبارداری، فروش و... نیز به نرم افزارهای حسابداری اضافی شدند. در حال حاضر برنامه های حسابداری فقط مکانی برای ثبت اسناد حسابداری نبودند و قابلیت های بیشتری داشتند و گزارشات مختلفی را نیز به کاربران ارائه می دادند.

• همزمان با توسعه نرم افزارهای حسابداری، پیشرفت زیادی نیز در حوزه آی تی و ارتباطات در حال رخ دادن بود. به دنبال این پیشرفت، نرم افزارهای حسابداری به نرم افزارهای ابری تبدیل شدند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شغل حسابداری برای شما ارائه کنیم، به بررسی تاریخچه حسابداری بپردازیم و تحولات این شغل را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، حسابداری به شغلی گفته می شود که به تحلیل و جمع آوری اطلاعات و جزئیات مالی مربوط می شود. حسابداری بیش از 6 هزار سال قدمت دارد. توصیه می کنیم تا با تغییرات و تحولات حسابداری آشنا شوید.