انواع روش های حسابداری و حسابرسی؛ قوانینی که یک شرکت یا سازمان در گزارش درآمدها و هزینه ها از آنها پیروی می کند! آیا می خواهید با این روش ها آشنا شوید؟ چرا باید با انواع روش های حسابداری آشنا شویم؟ انواع روش های حسابداری و حسابرسی کدامند؟ آیا می دانید حسابرسی چیست؟

بهتر است بدانید، حسابداری شامل شاخه ها و زیرمجموعه های مختلفی است که شما می توانید با یادگیری حسابداری، کارهای مالی شرکت خودتان را انجام دهید. هر کدام از روش های حسابداری ویژگی ها و مزایای خاص خودشان را دارند که تمامی آنها یک هدف مشخص را دنبال می کنند. شما می توانید از خدمات حسابداری بهره ببرید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد حسابداری و حسابرسی و خدمات حسابداری در ارومیه برای شما ارائه کنیم و به معرفی استراتژی های حسابداری و حسابرسی بپردازیم.

منظور از حسابداری چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از حسابداری چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که حسابداری یکی از واحدهای اصلی و ضروری در هر شرکت و سازمان است که شما نیز به آن نیاز خواهید داشت تا امور مالی شرکت خودتان را جلو ببرید. اگر به دنبال شغلی در رشته حسابداری هستید، باید با انواع روش های حسابداری آشنا شوید تا بتوانید با این روش ها در صنعت درآمد کسب کنید. حسابداران با توجه به علایق و اهداف شغل خود می توانند در انواع روش های حسابداری مهارت پیدا کنند.

جالب است بدانید، حسابداری به پروسه شناسایی، ثبت، دسته بندی، تلخیص و گزارش رویدادهای مالی گفته می شود. به طور کلی، حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که از طریق شناسایی و طبقه بندی اطلاعات و داده های لازم را در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قرار می دهد. توجه داشته باشید که اطلاعات ورودی سیستم حسابداری، رویدادهای مالی است که با انجام برخی از عملیات های حسابداری، گزارش های مالی تهیه می شود.

آشنایی با انواع روش های حسابداری و حسابرسی

معرفی انواع روش های حسابداری

همانطور که گفته شد، انواع روش های حسابداری به قوانینی اشاره دارند که یک سازمان در گزارش درآمدها و هزینه ها از آنها پیروی می کند. حسابداری با روش های مختلفی انجام می شود که شما باید حداقل با دو روش آن آشنا شوید. در ادامه سعی می کنیم تا به معرفی انواع روش های حسابداری بپردازیم:

• حسابداری نقدی: یکی از انواع روش های حسابداری، حسابداری نقدی است که می توانید از این روش استفاده کنید. این روش معمولا توسط شرکت های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش معاملات فقط زمانی ثبت می شوند که وجه نقد وارد یا خارج شود.

• حسابداری عمومی: یکی دیگر از انواع روش های حسابداری، حسابداری عمومی است. این روش خدمات زیادی را به مشتریان ارائه می دهد. حسابداری عمومی معمولا توسط بنگاه ها، شرکت های حسابداری و شرکت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

• حسابداری دولتی: حسابداری دولتی نیز یکی دیگر از تکنیک های حسابداری است که گزارش دهی در آن با توجه به استانداردهای دولتی صورت می گیرد. حسابداری دولتی بیشتر روی درآمد و هزینه های یک دولت تمرکز دارد

• حسابداری مدیریت: یکی دیگر از انواع روش ها در سیستم حسابداری، حسابداری مدیریت است. مهم ترین هدف این روش این است که مقدار ضرر را کاهش و میزان سود را افزایش دهد. در حسابداری مدیریتی اطلاعات و گزارش ها مورد بررسی قرار می گیرند.

حسابرسی یعنی چه؟

حسابرسی نیز یکی از مفاهیم اصلی در سیستم حسابداری است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت، حسابرسی یعنی اینکه بتوان تمامی مدارک و اسناد حسابداری یک سازمان یا شرکت را مورد بررسی یا ارزیابی قرار داد تا بتوان هرگونه اشکال یا اشتباه به وجود آمده در آنها را پیدا کرد. معمولا برای انجام حسابرسی باید با اصول حسابرسی آشنایی کامل داشت و با اطلاع از روش های مختلف حسابرسی بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که حسابرسی به پروسه ای گفته می شود که در آن اسناد، صورت های مالی و معاملات مورد بررسی قرار می گیرند. بعد از بررسی های انجام شده، نتایج به صورت گزارش کامل به دست افرادی که خواستار حسابرسی بوده اند ارائه می شود. به طور خلاصه می توان گفت که حسابرسی فرایندی است که در آن تمامی گزارش های مالی یک سازمان برای تایید یا رد شدن مورد بررسی قرار می گیرند.

آشنایی با انواع روش های حسابداری و حسابرسی

معرفی انواع روش های حسابرسی

بهتر است بدانید، حسابرسی نیز انواع مختلفی دارد که شما می توانید با روش های مختلفی کارهای مربوط به حسابرسی را انجام دهید. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که باید با آنها آشنا شوید تا از روش درستی استفاده کنید. برخی از انواع روش های حسابرسی عبارت هستند از:

• حسابرسی قانونی: یکی از روش های حسابرسی، روش قانونی است. این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شرکت ها به دنبال یک ناظر هستند تا به صورت بی طرفانه گزارش صورت های مالی را ارائه کند.

• حسابرسی داخلی: شرکت ها می توانند از روش حسابرسی داخلی نیز بهره ببرند. این روش نیز معمولا توسط مشاغل بزرگ و موسسه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. افراد باتجربه در موسسه کارهای حسابرسی داخلی را انجام می دهند.

• حسابرسی عملیاتی: یکی دیگر از انواع روش های حسابرسی، روش داخلی است. در این روش به بررسی صرفه اقتصادی در قسمت های مالی یک موسسه پرداخته می شود. به این ترتیب، میزان سود و ضرر مالی یک موسسه مشخص می شود.

• حسابرسی رعایتی: به طور کلی، حسابرسی رعایتی میزان استفاده ازا حکام، راهکارها، قوانین دولتی برای رسیدگی به امور شرکت ها را جدی می گیرد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد حسابداری و حسابرسی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع روش های حسابداری بپردازیم. همانطور که گفته شد، حسابداری یکی از بخش های ضروری در موسسه ها و شرکت هاست که شما نیز اگر مدیر یک کسب و کار کوچک یا بزرگ هستید، باید به امور مالی خود رسیدگی کنید. حسابرسی نیز به پروسه ای گفته می شود تا اطلاعات و گزارش های مالی را بررسی می کند. حسابداری و حسابرسی با روش های مختلفی انجام می گیرند.