سیستم حسابداری نقدی یک سیستم حسابداری است که در آن پرداخت ها و هزینه ها پس از انجام معامله پول ثبت می شود. این امر هم برای زمان دریافت پول و هم در هنگام پرداخت هزینه اعمال می شود. استفاده از سیستم حسابداری مبتنی بر پول نقد در کسب و کار شما می تواند مزایا و همچنین معایبی داشته باشد. اینکه از کدام سیستم حسابداری در تجارت خود استفاده می کنید بستگی به شرایطی دارد که کسب و کار شما در آن فعالیت می کند. انواع روش های حسابداری و حسابرسی برای مدیریت سیستم حسابداری یک شرکت وجود دارد: حسابداری بر مبنای نقدی در مقابل حسابداری مبتنی بر تعهدی. اینکه شرکت شما از کدام روش استفاده می کند به وضعیت مالیاتی شما و همچنین زمانی که انتخاب می کنید درآمد و هزینه ها را کسر کنید بستگی دارد. در ادامه مطلب به معرفی حسابداری نقدی می پردازیم.

معرفی حسابداری نقدی

اکثر مشاغل کوچک و افراد، عملیات روزانه خود را انجام می دهند و مالیات بر درآمد خود را بر اساس سیستم حسابداری نقدی تهیه می کنند. حسابداری نقدی به روش حسابداری اطلاق می شود که در آن رسیدهای پرداخت در طول دوره دریافت پرداخت ثبت می شود. حسابداری نقدی همچنین به دوره ای اطلاق می شود که هزینه ها هنگام پرداخت آنها ثبت می شود. به بیان ساده، تمام درآمدها و هزینه ها هنگام دریافت و پرداخت وجه نقد ثبت می شود. آشنایی با حسابداری مدیریتی می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند.

چه کسانی از حسابداری نقدی استفاده می کنند؟

حسابداری نقدی

حسابداری بر مبنای نقدی عموماً به دلیل سادگی در ثبت تراکنش ها، روش ترجیحی حسابداری برای مشاغل کوچک و افراد خوداشتغال است. به طور کلی، شرکت هایی که باید فهرستی از محصولات را مدیریت کنند، معمولاً از سیستم حسابداری تعهدی استفاده می کنند.

حسابداری نقدی در مقابل حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری نقدی تنها به یک شکل از حسابداری اشاره دارد. شکل دیگری از حسابداری، حسابداری تعهدی نامیده می شود. این جایی است که درآمد و هزینه ها در زمان وقوع آنها ثبت می شود. معمولاً مشاغل کوچک از حسابداری نقدی به جای روش حسابداری تعهدی استفاده می کنند. با این حال، شرکت ها ملزم به پیاده سازی یک سیستم حسابداری تعهدی هستند. هنگامی که تراکنش ها در یک سیستم حسابداری مبتنی بر نقدی ثبت می شوند، اغلب در سیستم حسابداری شرکت نشان داده نمی شوند.

مزایا سیستم حسابداری نقدی چیست؟

حسابداری نقدی

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، متوجه خواهید شد که همه روش های حسابداری دارای مزایا و معایب هستند. به بیان ساده، هیچ روشی وجود ندارد که تضمینی برای کارکردن با دیگری برای کسب و کار شما داشته باشد. مهم است که شما، به عنوان یک صاحب کسب و کار، برای درک مزایا و معایب هر دو سیستم وقت بگذارید. سیستم حسابداری مبتنی بر پول نقد در مقایسه با سیستم حسابداری تعهدی ساده ترین گزینه برای درک است.

جمع بندی:
اگر کسب و کار شما بسیار کوچک است، ثبت درآمد به صورت نقدی ممکن است ساده ترین راه برای پیگیری جریان نقدی شما باشد. با این حال، باید یک سیستم حسابداری نقدی نیز بتواند تجارت شما را از پیش بینی هایی که می تواند در رشد شرکت شما نقش داشته باشد محدود کند. می توان تصمیم گرفت که با یک سیستم حسابداری نقدی شروع به کار کرد و سپس با رشد شرکت، به روش حسابداری تعهدی گذر کرد. 
منبع مقاله: netsuite