تاریخچه و تکامل حسابداری در ایران به اولین مردمانی می رسد که در این کشور ساکن شدند. اسناد حسابداری به دست آمده در 25 قرن اخیر گواه پیشرفت این دانش در ایران باستان است. در طول تاریخ، روش های حسابداری بسیار بسیار زیادی برای اداره امور دولتی و تجاری آن زمان ایجاد شده است و بر اساس نیازهای زمانه توسعه یافته و تکامل یافته است. ارزیابی ثروت مردم ساسانی نمونه ای از این توسعه است. سوابق تجاری و مالی از ابتدای فعالیت بشر نوشته شده است. از نوشتن بر روی لوح‌های گلی مرطوب گرفته تا وارد کردن اطلاعات در سیستم‌ های بانکداری آنلاین، حسابداری از زمان اولین معاملات بین انسان‌های باستان سابقه طولانی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعاتی را در خصوص ریشه های حسابداری در دوران باستان در اختیارتان بگذاریم.

تاریخچه حسابداری از قدیم تا مدرن

صرف نظر از ابزار، حسابدار کسی است که داده ها را تجزیه و تحلیل می کند، سوابق را نگهداری می کند، اطلاعات مالی را تفسیر می کند و وظایف اداری را برای مشاغل، از مالکان انفرادی گرفته تا شرکت های بزرگ انجام می دهد. اطلاعات مالی که آنها می نویسند اطلاعات خوبی برای تصمیم گیری کارفرمایان، سایر سازمان ها و دولت ها است.

مبدا حسابداری

تاریخچه حسابداری از زمانی شروع می شود که جامعه شروع به تجارت کرد. حفاری ها و تحقیقات نشان داده است که باستان شناسان شواهدی از سوابق حسابداری بر روی لوح های گلی در مصر و بین النهرین از اوایل هزاره دوم تا 3300 قبل از میلاد یافته اند. منشاء کلمه account از فرانسوی قدیم acont به معنای حساب پول پرداخت شده است. به فرهنگ لغت ریشه شناسی آنلاین. کلمه فرانسوی قدیم از واژه لاتین computus گرفته شده است. با گذشت زمان، تقریباً همه فرهنگ ها محاسبات ریاضی را در حسابداری اتخاذ کردند، اما رنسانس یکی از مهم ترین اصول حسابداری تعاملی را به صفحات کتاب های درسی ریاضی آورد. 

حسابداری مدرن و تأثیر فناوری

فناوری اطلاعات را به راحتی در دسترس قرار می دهد و به شرکت ها اجازه می دهد تا داده های بلادرنگ را برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی به دست آورند. سیستم حسابداری طوری طراحی شده است که در کسب و کار شما رشد کند و در صورت نیاز با سیستم های بزرگتر یکپارچه شود. حداقل کاری که یک سیستم حسابداری می تواند برای ما انجام دهد این است که کارهایی مانند صورتحساب ها یا بدهی ها، بستن حساب ها، ثبت زمان و هزینه ها، حسابداری و حسابداری مالی و حساب های مدیریتی و پروژه ها را خودکار کند.

جمع بندی:
در این مقاله به بررسی ریشه حسابداری در دوران باستان پرداختیم. در هر دوره از تاریخ حسابداری، سیستم های حسابداری متناسب با نیازهای آن زمان اصلاح شدند. ورود فرهنگ و تمدن غرب در ایران نقش مهمی در توسعه حسابداری داشت. تأسیس دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی به تربیت متخصصان حسابداری در ایران کمک کرد. امروزه حسابداری در ایران از روش ها و ابزارهای نوینی مانند نرم افزار سامانه سپیدار برای ارائه اطلاعات مالی به مدیران و سهامداران استفاده می کند.