حسابداری مالی شاخه ‌ای تخصصی از امور مالی است که شامل فرآیند ثبت، خلاصه‌سازی و گزارش‌دهی اطلاعات مختلف به‌دست‌آمده در نتیجه فعالیت‌های شرکت در یک دوره زمانی معین است. این معاملات در تهیه صورتهای مالی - از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد که عملکرد عملیاتی شرکت را در یک دوره مشخص ثبت می کند خلاصه می شود. آشنایی با اهمیت حسابداری در بخش عمومی و دولتی بسیار مهم است. فرصت های شغلی برای حسابداران مالی در هر دو بخش دولتی و خصوصی یافت می شود. وظایف یک حسابدار مالی ممکن است با وظایف یک حسابدار خوداشتغال که برای بسیاری از مشتریان کار می‌کند تا حساب ‌ها، اظهارنامه ‌های مالیاتی و احتمالاً حسابرسی شرکت ‌های دیگر را تهیه کنند، متفاوت باشد.

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی فرآیند تهیه صورت های مالی است که شرکت ها از آن برای نشان دادن عملکرد و موقعیت مالی خود به افراد خارج از شرکت از جمله سرمایه گذاران، طلبکاران، تامین کنندگان و مشتریان استفاده می کنند. این یکی از مهم ترین تفاوت های حسابداری مدیریتی است که از سوی دیگر شامل تهیه گزارش های دقیق و پیش بینی برای مدیران در شرکت است.

حسابداری مالی چگونه انجام می شود؟

حسابداری مالی چیست

حسابداری مالی از یک سری اصول تثبیت شده استفاده می کند. اصول حسابداری مورد استفاده به الزامات نظارتی و گزارشگری کسب و کار بستگی دارد. شرکت ها و سازمان ها اغلب یک کتابچه راهنمای حسابداری دارند که قوانین حسابداری مربوطه را به تفصیل شرح می دهد. صورت ‌های مالی با تحلیل‌ هایی در زمینه ‌های خاص انجام می‌شود و یک دیدگاه سیستمی از کسب‌وکار را ارائه می‌دهد. برای این منظور، هیچ چیز بهتر از داشتن نرم افزار مدیریت نیست. اظهاراتی وجود دارد که به محاسبات کمک می کند و نتایجی را ارائه می دهد که حسابداری را راهنمایی می کند. 

ترازنامه (BS)

این بیانیه ای است که ارزش سهام شرکت را نشان می دهد. این شامل همه چیز شرکت است، از تجهیزات گرفته تا املاک و مستغلات؛ بنابراین، BS از دارایی ها، حقوق و تعهداتی که شرکت دارد، چه در حال افزایش یا کاهش باشد، شکل می گیرد. با آن می توان وجه نقد، نقدینگی، بدهی و سودآوری را اندازه گیری کرد.

صورت درآمد (IS)

IS داده های مربوط به فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت را ارائه می دهد. در بیشتر موارد، یک بار در سال تهیه می شود و همیشه بر رعایت الزامات قانونی تمرکز دارد، اما همچنین می تواند در مدت زمان کوتاه تری انجام شود، عمدتاً برای اهداف کنترل داخلی. در این بیانیه ورودی ها و خروجی ها و همچنین مالیات ها در نظر گرفته شده است.

صورت جریان نقدی (CFS)

حسابداری مالی چیست

این بیانیه شباهت زیادی به داعش دارد. این نشان دهنده تراکنش های مالی است و علاوه بر جریان نقدی، سرمایه گذاری های مالی و حساب های بانکی را نیز شامل می شود.

جمع بندی:
به طور کلی، حسابداری مالی یک فعالیت اساسی برای به روز نگه داشتن پرداخت ها و داشتن داده هایی برای کمک به تصمیم گیری است. به این ترتیب، برنامه ریزی و کنترل مالی به شرکای عملیاتی روزمره تبدیل می شوند، اما برای اینکه همه چیز به خوبی اجرا شود، هیچ چیز بهتر از تکیه بر فناوری نیست. حسابداری مالی در هر کسب و کاری ضروری است و بخشی از روال مدیرانی است که همیشه می خواهند تکامل پیدا کنند.