حسابداری و حسابرسی دو فرآیند مهم برای یک سازمان به حساب می ایند که با فعالیت ‌ها و سوابق مالی شرکت ها مرتبط هستند. استراتژی های حسابداری و حسابرسی نقش محوری در فعالیت های مالی و فرآیند نگهداری سوابق هر کسب و کاری دارند. با این حال، نقش و تمرکز آنها متفاوت است. در حالی که حسابداری به حوزه بسیار گسترده‌تری ترجمه می‌شود و همه چیز از جمله جریان پول از سازمان به مدیریت شرکت را در بر می‌گیرد، حسابرسی بیشتر یک خدمات تخصصی است. حسابرسی بخشی از دنیای حسابداری است. این بررسی سوابق حسابداری و مالی است که به طور مستقل انجام می شود. این کار برای تعیین اینکه آیا شرکت یا شرکت تجاری عملیات خود را با قوانین و اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت داده است یا خیر انجام می شود.

حسابداری و حسابرسی چیست؟

حساب دار کیست؟ حسابداری یکی از وظایف اصلی شرکت است. حسابداری فرآیند جمع آوری، سازماندهی، خلاصه، تجزیه و تحلیل و ارائه صورت های مالی، عملیات، سود، گزارش ها و وضعیت مالی یک سازمان است. این روشی برای ثبت تراکنش های مالی شرکت است. حسابرسی به بررسی صورتهای مالی یا سوابق یک سازمان اشاره دارد. حسابرسی بعد از تهیه نهایی حساب ها و صورت های مالی انجام می شود. این شامل انجام بازرسی و حسابرسی قانونی صورتهای مالی است.

تفاوت های کلیدی بین حسابداری و حسابرسی

حسابداری و حسابرسی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

اهداف حسابداری و حسابرسی

• حسابداری با هدف انعکاس موقعیت واقعی، عملکرد و سودآوری کسب و کار یا سازمان انجام می شود. 

• حسابرسی برای تأیید صحت سوابق و اظهارات ارائه شده توسط حسابداری انجام می شود.

دوره زمانی

• حسابداری روزانه انجام می شود، زیرا معاملات به صورت روزانه انجام می شود.

• حسابرسی یک ارزیابی دوره ای است و به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام می شود.

شخص مسئول

• حسابداری توسط حسابداران انجام می شود.

• حسابرسی توسط حسابرسان انجام می شود.

انتصاب و عزل

• حسابداران توسط مدیریت منصوب و عزل می شوند. 

• حسابرسان توسط سهامداران منصوب و عزل می شوند.

پیگرد قانونی برای تخلف

• حسابداران معمولاً به دلیل تخلفات حرفه ای تحت تعقیب قرار نمی گیرند. 

• حسابرسان را می توان به دلیل تخلفات حرفه ای تحت تعقیب قرار داد.

چرا به حسابداری و حسابرسی نیاز داریم؟

حسابداری به پیگیری تمام فعالیت های مالی یک کسب و کار، صرف نظر از اندازه سازمان کمک می کند. این به طور قابل اعتماد تمام جنبه های فعالیت های مالی در حال وقوع را ثبت می کند، که یک قطعه اطلاعات مهم برای مدیریت شرکت شما است. زمانی که دفاتر یک کسب و کار یا سازمان مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری به روز نگه داشته می شوند، این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم می کند تا عملکرد کسب و کار را بسنجند و همچنین مقایسه های همتا به همتا را انجام دهند.

جمع بندی:

حسابداری و حسابرسی مزایای مرتبط را به طرق مختلف ارائه می دهد. هر دو نقش برای مدیریت ریسک، افزایش شفافیت و تصمیم گیری مبتنی بر داده حیاتی هستند. هر دو حرفه ای به صاحبان مشاغل و سهامداران دید منصفانه ای از وضعیت مالی کسب و کار ارائه می دهند.