سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف؛ اولین قدم دولت ها برای مبارزه با تقلب و فرار مالیاتی! سیاست مالیاتی توسط کشورها و دولت ها از طریق ایجاد تغییر در درآمدها و هزینه های خود برای افزایش اشتغال، تولید و کنترل تورم اعمال می شود. ابزارهای اجرای این سیاست شامل مالیات ها و یارانه هاست. در سایت حساب سنج می توان به خدماتی مانند مشاوره مالیاتی در ارومیه دسترسی پیدا کرد.
مالیات یکی از راه های تامین درآمد دولت است که کشورها همواره سیاست های جدیدی را اخذ می کنند تا بتوانند از پس هزینه های عمومی جامعه بر بیایند. سیاست مالیاتی یکی از مفاهیمی است که باید زیر نظر گرفته شود تا بتوان قوانین مالیاتی یک کشور را رعایت کرد. در این مطلب، توضیحاتی در مورد سیاست مالیاتی ارائه شده و به بررسی سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف پرداخته شده است.

سیاست مالیاتی چیست؟

سیاست مالیاتی یکی از اصطلاحات رایجی است که توسط دولت های مختلف اتخاذ می شود. سیاست های مالیاتی در واقع مجموعه کارهایی است که دولت ها و کشورهای مختلف با هدف تاثیرگذاری روی اقتصاد و برگرداندن آن به تعادل انجام می دهند. بسیاری از مواقع ممکن است اقتصاد کشور به دلایلی مانند رکود یا تورم ناشی از فشار تقاضا از تعادل خارج شده باشد. در این حالت، دولت می تواند با اقداماتی مانند تغییر نرخ مالیات ها یا تغییر میزان هزینه های دولتی، تاثیر قابل توجهی روی اقتصاد کشور بگذارد.

 سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف

نکته قابل توجه این است که عواملی مانند نرخ اشتغال، تقاضای کالاها و خدمات مختلف نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی می توانند در نتیجه اعمال سیاست های مالی دولت تحت تاثیر قرار بگیرند و حتی تغییر کنند. صاحبان کسب و کارها باید با سیاست های مالیاتی دولت خود آشنا باشند. سیاست های مالیاتی به منظور رفع مشکلات و راهکارهای مالیاتی تعیین می شوند.
ممکن است دولت ها در مواجهه با شرایط اقتصادی خاص، سیاست مالیاتی جدیدی را اخذ نمایند. برای مثال ممکن است در دوران رکود اقتصادی، دولت با کاهش نرخ مالیات ها یا افزایش میزان مخارج دولتی تقاضای کل را بیشتر کرده و یا به منظور تشویق فعالیت های اقتصادی قدم بردارد. کاهش مالیات ها می تواند انگیزه خوبی به تولیدکنندگان دهد که میزان تولید خود را بیشتر کنند. از طرف دیگر، دولت در وضعیتی که اقتصاد با نرخ بالای تورم درگیر است، با افزایش نرخ مالیات یا کاهش هزینه های خود، تقاضای کل را کاهش می دهد. به این ترتیب، دولت ها با تعیین سیاست های مالیاتی خود می توانند وضعیت اقتصادی خودشان را بهتر کنند.

مبارزه با فرار مالیاتی در اتریش

در کشور اتریش برای مبارزه با فرار مالیاتی، از مدیریت ریسک و تمکین در وزارت دارایی فدرال استفاده می شود. به این ترتیب، گروهی که از واحد مسئول هدایت، سازماندهی و مقابله با فرارهای مالیاتی در حوره گمرک و مالیات تشکیل شده است، وظیفه توسعه راهکارها برای تحت تاثیر قرار دادن رفتارهای مشمولان مالیات و کاهش موارد عدم پرداخت مالیات یا قرار مالیاتی را بر عهده دارند. بخش مدیریت ریسک در کشور اتریش توسط مرکز ریسک، اطلاعات و تحلیل با اسم RIA حمایت می شود. فرایند مدیریت ریسک مسئول جمع آوری، مبادله و تحلیل اطلاعات و حسابرسی پرنده ها می باشد. سازمان امور مالیاتی با استراتژی های مالیاتی متفاوت می تواند با فرار مالیاتی مبارزه کند.

مدیریت ریسک در کشور بلغارستان

 سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف

بلغارستان نیز یکی از کشورهایی است که سیاست مالیاتی خاصی را در شرایط اقتصادی مختلف اتخاذ می کند. همچنین این کشور کار روی پروژه مدیریت ریسک را از سال 2006 و به منظور اجرای سیستم واحدی در سازمان درآمد خود شروع کرد. همچنین موسسه درآمدی این کشور به دنبال مدیریت ریسک های عدم تمکین در نظام مالیاتی و مدیریت تامین اجتماعی بوده است. در سال 2008 این پروژه به سازمان امور مالیاتی کشور بلغارستان سپرده شد و اکنون از دو اداره جداگانه با اسم های مدیریت ریسک متداول و اداره پرونده های ویژه تشکیل شده است.

سیاست مالیاتی کشور آلمان

یکی دیگر از کشورهایی که سیاست مالیاتی خاصی دارد، کشور آلمان است. در این کشور راهبرد مدیریت ریسک در سطح فدرال و به شکل یکپارچه پیاده سازی شده است. فرایند سیستم مدیریت ریسک در سطح منطقه ای به کمک بالاترین مقام مسئول ارزیابی می شود و نتایج به عنوان ورودی برای بررسی و بازبینی و توسعه سیستم های مدیریت ریسک در سطح فدرال مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، در سطح محلی نیز مدیریت ریسک در کشور آلمان توسط سازمان های مالیاتی انجام می شود.
توجه داشته باشید که شناسایی فرار مالیاتی به روش دقیق و رسیدگی به پرونده های مالیاتی به عنوان اهداف رویکرد ارزیابی ریسک کشور آلمان شناخته می شوند. اکثر کشورهای دنیا با فرار مالیاتی و سایر مشکلات مالی روبرو هستند. نظام های مالیاتی در سراسر جهان به دنبال این هستند که تمام مشمولات مالیات به شکل داوطلبانه، مالیات مربوط به درآمد یا کسب و کار خودشان را پرداخت کنند. ولی در عمل این افراد از انجام تکالیف خود یعنی پرداخت مالیات خودداری می کنند. بنابراین، نیاز است تا اقداماتی درباره مبارزه با فرار مالیاتی صورت بگیرد. به همین دلیل کشورهای مختلف در دنیا برای خود سیاست های مالیاتی اخذ می نمایند تا از این طریق بتوانند جلوی فرار مالیاتی را بگیرند.

جمع بندی و نتیجه:
در این مطلب، توضیحاتی در مورد سیاست مالیاتی ارائه شده و به بررسی سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف پرداخته شده است. همانطور که گفته شد، دولت ها همواره سعی می کنند تا صاحبان کسب و کارها به صورت داوطلبانه تکالیف خود مانند پرداخت مالیات را انجام دهند، ولی با این حال هنوز هم فرار مالیاتی وجود دارد و افراد از پرداخت به موقع مالیات خود امتناع می کنند که این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود. سیاست های مالیاتی در کشورهای مختلف به منظور مقابله با فرار و تقلب مالیاتی تعیین می شوند.