آشنایی با قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی؛ یکی از مهم ترین موضوعات درباره اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند!  بهتر است بدانید، دریافت مالیات از صاحبان کسب و کارها و مشاغل بخش بزرگی از درآمد دولت است. میزان این مالیات طبق میزان درآمد اشخاص حقوقی و حقوقی در یک سال مالی با عنوان مالیات بر عملکرد یا مالیات بر درآمد محاسبه و اخذ می شود.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی هرکدام قوانین خاص خودشان را دارند. همچنین این مالیات ها شبیه یکدیگر هستند. اگر با قوانین هر کدام از مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی آشنا شوید، می توانید مالیات اشخاص حقوقی را محاسبه کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و قوانین و دستورالعمل های مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی بپردازیم.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که طبق ماده 0.5 قانون مالیات های مستقیم، کل درآمد شرکت ها و درآمد به دست آمده از فعالیت های انتفاعی اشخاص حقوقی از منابع مختلفی در کشور ایران یا خارج از این کشور بعد از اعمال ضررهای حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های در نظر گرفته شده، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود

آشنایی با قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی

با توجه به ماده 11 قانونی مالیاتی، تمامی اشخاص حقوقی باید گزارش درآمد و هزینه های مربوط به عملکرد یک سال مالی با با ارسال اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه، حساب سود و زیان را تا حداکثر 4 ماه بعد از پایان سال عملکرد مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. اگر شما به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می شود و در دفاتر ثبت شرکت ها، به ثبت رسیده اید، باید مالیات مربوط به خودتان را در زمان مشخص شده بپردازید تا جریمه نشوید.

تمام افراد حقوقی که با هر روشی به کسب درآمد مشغول هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند. به عبارت دیگر، پرداخت مالیات اشخاص حقوقی الزامی است و هیچ کسی نمی تواند از پرداخت آن سرپیچی کند. مگر اینکه از معافیت های مالیاتی برخوردار شود. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی معادل سهمی از درآمد خالص صاحبان مشاغل است. بنابراین، هرچقدر صاحبان مشاغل درآمد بیشتری کسب کنند، باید مالیات بیشتری را به سازمان امور مالیات کشور بپردازند.

به چه کسانی اشخاص حقوقی گفته می شود؟

اشخاص حقوقی یکی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در بحث مالیات است که قبلا با آن آشنا شده اید. بهتر است بدانید، به برخی از افراد، اشخاص حقوقی گفته می شود. در ادامه سعی می کنیم تا بررسی کنیم که به چه کسانی اشخاص حقوقی گفته می شود. به طور کلی، اشخاص حقوقی به دو دسته تقسیم می شوند:

• تمامی شرکت هایی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند و هویت آنها احراز شده است. مانند تمامی شرکت ها، موسسه ها و شعبه های فعال شرکت های خارجی در کشور ایران.

• تمامی شرکت ها و موسسه های وابسته به دولت که از مراجع قانونی مجوز فعالیت دارند. از جمله از این شرکت ها می توان به شرکت های دولتی، وزارتخانه ها، نهادهای عمومی و اتحادیه ها و...... اشاره کرد.

قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی

آشنایی با قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی

توجه داشته باشید که طبق ماده 110 قوانین مالیاتی کشور، تمامی اشخاص حقوقی باید گزارش درآمد خودشان را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی قوانین مختلفی دارند که شما باید با این قوانین آشنا شوید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی بپردازیم:

• با توجه به ماده 156 قوانین مالیاتی، مهلت زمان رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی حداکثر تا یک سال بعد از تاریخ انقضای مهلت ارسال اظهارنامه است.

• بر اساس ماده192 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، اشخاص حقوقی در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در مدت زمان مشخص، مشمول 30 درصد جریمه می شوند.

• طبق ماده 157 در قانون مالیاتی اشخاص حقوقی، مرور زمان مالیاتی برای رسیدگی به تخلفات و دریافت مالیات، 5 سال از سررسید پرداخت مالیات خواهد بود.

• طبق ماده 190 قانون مالیاتی اشخاص حقوقی، به ازای هر یک ماه دیرکرد در پرداخت مالیات، 2.5 رصد جریمه بر مبلغ محاسبه شده خواهد شد.

تفاوت مالیات اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی

بر اساس قوانین مالیات های مستقیم، تمام اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی باید طبق میزان درآمد خودشان، به دولت مالیات بپرازند و اصلی ترین تفاوت مربوط به نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی است. توجه داشته باشید که اشخاص حقوقی باید بر اساس ماده 131 قانون، نرخ مالیات را محاسبه کنند که به صورت پلکانی و بر اساس میزان درآمد مشمول مالیات و به نرخ های 15، 20 و 25 درصد که اطلاعات مربوط در همین ماده و تبصره درج شده است، ولی اشخاص حقوقی باید در ازای درآمد مشمول مالیات که دریافت می کنند، 25 درصد آن را به عنوان مالیات بر درآمد به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به مالیاتی گفته می شود که تمامی اشخاص حقوقی باید آن را به دولت پرداخت کنند. قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی، فرایند محاسبه و پرداخت مالیات را آسان می کنند.  بر اساس قوانین مالیاتی، تمام اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی خودشان را همراه با گزارش درآمد خود در یک سال مالی، به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.