تبصره مالیاتی و مزایای استفاده از آن؛ یکی از موضوعات مهم در حوزه امور مالی! بهتر است بدانید، یکی از مواردی که هر ساله به بحث اول صاحبان کسب و کارهای کوچک تبدیل می شود، تکمیل فرم تبصره مالیاتی است. شما نیز می توانید از تبصره ماده 100 استفاده کنید.

سازمان امور مالیاتی، برای گسترش فرهنگ و تشویق صاحبان کسب و کارها به پرداخت مالیات، علاوه بر جریمه های مالیاتی، مشوق های مالیاتی مختلفی را نیز برای مشمولین در نظر گرفته است. یکی از این مشوق های مالیاتی، تبصره ماده 100 مالیاتی است که می توانید از این تبصره استفاده کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تبصره ماده 100  و آشنایی با تاثیرات پرداخت مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تبصره مالیاتی بپردازیم.

تبصره ماده 100 چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که تبصره ماده 100 چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که تبصره ماده 100 یکی از تبصره های مالیاتی است که صاحبان کسب و کارها از این تبصره استفاده می کنند تا مالیات کمتری بپردازند. به طور کلی، تبصره ماده 100 راهکار خوبی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات به صورت علی الحساب ارائه می دهد. استفاده از تبصره ماده 100 مزایای زیادی به همراه دارد که شما نیز می توانید با استفاده از تبصره ماده 100 از این مزایا برخوردار شوید.

تبصره مالیاتی چیست و چه مزایایی دارد؟

جالب است بدانید، تبصره مالیاتی ماده 100 به عنوان یکی از مشوق های مالیاتی شناخته می شود که سازمان امور مالیاتی کشور آن را برای برخی از صاحبان کسب و کارها در نظر گرفته است. با توجه به تبصره مالیاتی، اگر مجموع فروش سالیانه صاحبان کسب و کارها تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند. البته توجه داشته باشید که برای برخورداری از مزایای تبصره مالیاتی، باید تا پایان خرداد ماه نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی سال قبل اقدام کنید.

تبصره مالیاتی که به آن تبصره ماده 100 نیز گفته می شود، هر سال به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور برای صاحبان کسب و کارها و برخی از گروه های شغلی در نظر گرفته می شود و سقف آن در هر سال با سال های قبل متفاوت است. شما می توانید با ثبت و ارائه اظهارنامه مالیاتی، از تبصره مالیاتی استفاده کنید. امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل سعی می کنند تا از این تبصره استفاده کنند.

بررسی مزایای تبصره مالیاتی

توجه داشته باشید که تبصره مالیاتی یکی از مشوق هایی است که سازمان امور مالیاتی آن را به صاحبان برخی از مشاغل در نظر می گیرد. شما نیز در صورت واجد شرایط بودن، می توانید از تبصره ماده 100 استفاده کنید. واجدان شرایط به جای طی کردن مراحل زیاد، می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کرده و از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی مزایای تبصره مالیاتی بپردازیم:

• یکی از مزایای تبصره مالیاتی، عدم نیاز به ارائه اظهانامه مالیاتی است. اگر می خواهید از تبصره ماده 100 استفاده کنید، نیاز نیست تا اظهارنامه مالیاتی خودتان را تکمیل کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی کشور خودتان ارسال کنید.

• یکی دیگر از مزایای تبصره ماده 100، صرفه جویی در زمان و هزینه های صاحبان مشاغل است. به این ترتیب، صاحبان کسب و کارها می توانند با استفاده از تبصره مالیاتی، مالیات کمتری را بپردازند. این کار خیلی سریع انجام می شود.

• سهولت و سرعت بالا در پرداخت مالیات نیز یکی دیگر از مزایای تبصره ماده 100 است. صاحبان مشاغل با استفاده از تبصره مالیاتی، می توانند مالیات مربوط به خودشان را خیلی سریع پرداخت کنند.

چه افرادی می توانند از تبصره مالیاتی استفاده کنند؟

تمامی صاحبان کسب و کار که کل فروش محصولات و کالاهایشان در سال قبل حداکثر 100 برابر سقف معافیات مالیاتی باشد، می توانند از تبصره ماده 100 مالیاتی استفاده کنند. البته شرط استفاده از مزایای تبصره مالیاتی، بارگذاری فرم مالیات مقطوع در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است. افراد که واجد شرایط استفاده از تبصره ماده 100 هستند، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند. یکی از مهم ترین شرط های برخورداری از تبصره ماده 100 مالیاتی، پرداخت کامل مالیات در سال های گذشته و نداشتن بدهی به سازمان امور مالیاتی کشور است.

مهلت استفاده از تبصره ماده 100

تبصره مالیاتی چیست و چه مزایایی دارد؟

نکته قابل توجه این است که مهلت زمانی استفاده از مشوق مالیاتی یا همان تبصره ماده 100 برای عملکرد هر سال مالی، تا 31 خرداد ماه سال بعد است. علاوه بر این، افراد حقیقی و صاحبان کسب و کارهایی که با وجود داشتن شرایط استفاده از تبصره مالیاتی، مایل به استفاده از این امکان نیستند. این افراد باید اظهارنامه مالیاتی خودشان را تا تاریخ 31 خرداد ماه تکمیل و آن را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در غیر این صورت، بر اساس قانون مشمول جریمه می شوند. تمامی صاحبان کسب و کارها اگر فرم مربوط به استفاده از تبصره مالیاتی را حداکثر تا پایان خرداد ماه ارسال کنند، از پرداخت مالیات خود معاف می شوند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تبصره ماده 100 برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تبصره مالیاتی بپردازیم. همانطور که گفته شد، تبصره ماده 100 یکی از مشوق های مالیاتی است که سازمان امور مالیات آن را برای صاحبان برخی از مشاغل در نظر گرفته است. اگر می خواهید از تبصره مالیاتی استفاده کنید، باید اظهارنامه مالیاتی خودتان را حداکثر تا 31 خرداد تکمیل و ارسال کنید. در غیر این صورت، معاف از مالیات نمی شوید.