اجتناب از مالیات؛ آشنایی با انواع تبصره های مالیاتی اجتناب از مالیات! مالیات مسئله ای است قانونی که به کمک آن بخشی از درآمد افراد برای پرداخت قسمتی از هزینه های عمومی و حفظ منابع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به دولت پرداخت می شود. اصطلاحات زیادی در بحث پرداخت مالیات وجود دارد که باید با این اصطلاحات آشنا شوید. 

با پرداخت مالیات از سمت افراد و شرکت ها به دولت، سهم منافع اقتصادی برای مصارف شخصی کاهش پیدا می کند. از این رو از دیدگاه افراد حقیقی و حقوقی پرداخت مالیات زیاد خوشایند نیست و افراد همیشه سعی می کنند تا طبق منطق اقتصادی خود از پرداخت مالیات فرار کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اجتناب از مالیات برای شما ارائه کنیم و به بررسی زمینه های گسترش اجتناب از مالیات بپردازیم.

منظور از اجتناب از مالیات چیست؟

اجتناب از مالیات چیست؟

احتمالا این سوال را از خودتان پرسیده باشید که اجتناب از مالیات چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که به تلاش و روش های قانونی شرکت ها برای کاهش هزینه های مالیات، اجتناب از مالیات گفته می شود. در اجتناب از مالیات افراد نگران نیستند که عمل آنها افشا شود، بلکه از خلاهای قانونی در قانون مالیات ها نشات می گیرد. از آنجایی که اجتناب از مالیات فعالیتی به ظاهر قانونی است، بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید است. توصیه می کنیم تا با تبصره های مالیاتی آشنا شوید.

جالب است بدانید، به موارد مختلفی می توان اشاره کرد که طی آن قانون شرایط ویژه و خاصی را برای مودیان مالیات در نظر گرفته و مودیان نیز می توانند از شرایط در نظر گرفته شده یا ضعف قانون و مصوبات مربوطه به نفع خود استفاده کنند. برای مثال، شرکتی که به تولید یک محصول مشغول است و این محصول هم در داخل و هم در خارج از کشور تقاضا دارد، فرصتی برای کاهش مالیات شرکت فراهم آورده است.

زمینه های گسترش اجتناب از مالیات

اجتناب از مالیات چیست؟

تبصره های مالیاتی خاص یکی از بحث های مهم در زمینه پرداخت مالیات است. توجه داشته باشید که بررسی های مختلف نشان می دهد که رایج ترین زمینه های پیدایش فرار یا اجتناب از مالیات عبارت هستند از:

• یکی از دلایل گسترش اجتناب از مالیات، عدم گسترش فرهنگ مالیاتی است. فرهنگ مالیاتی مجموعه ای از بینش و عکس العمل افراد در مقابل نظام مالیاتی است.

• عدم مبادله کامل اطلاعات و نبودن سیستم های نظارت و پیگیری در اخذ مالیات نیز یکی دیگر از زمینه های گسترش اجتناب از پرداخت مالیات است.

• عدم استقبال از تسهیلم اظهارنامه مالیاتی نیز باعث گسترش اجتناب از مالیات می شود. رایج ترین دلیل عدم ارسال می تواند این باشد که در صورت بروز نبودن ثبت مودی، بهترین امکان برای ارسال نکردن اظهارنامه و بعد از آن فرار از پرداخت مالیات فراهم شده است.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اجتناب از مالیات برای شما ارائه کنیم و به بررسی زمینه های گسترش اجتناب از مالیات بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات یکی ار راه های درآمد دولت است که اجتناب از مالیات مشکلاتی را در این زمینه به وجود می آورد. اجتناب از مالیات و فرار مالیاتی از جمله مشکلاتی هستند که سازمان امور مالیاتی کشور با آنها دست و پنجه نرم می کند.