آشنایی با تبصره های مالیاتی خاص و انواع تبصره های مالیاتی؛ یکی از موضوعات مهم در رابطه با محاسبه و پرداخت مالیات! آشنایی با تبصره های خاص مالیاتی در بخش قانون اساسی کشور، کمک زیادی به اشخاص حقیقی و حقوقی می کند که د بحث مالیات بر درآمد با مشکلات قانونی روبرو نشوند.

مالیات یکی از اصلی ترین بخش های قانون اساسی است. با توجه به اینکه تمامی افراد حقیقی و حقوقی در بحث مالیات بر درآمد درگیر هستند، آشنایی با قوانین مالیاتی و ماده های مهم مالیات باعث می شود تا افراد حقیقی و حقوقی از جرائم مربوط به عدم پرداخت مالیات در امان باشند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات و معافیت مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع تبصره های مالیاتی خاص بپردازیم.

مالیات و معافیت مالیاتی

احتمالا این سوال را از خودتان پرسیده باشید که منظور از مالیات و معافیت مالیاتی چیست؟ بهتر است بدانید، مالیات یکی از فرایندهای مهم در چرخه اقتصاد یک دولت است که به تامین مالی هزینه های عمومی یک کشور کمک زیادی می کند و باعث توزیع عادلانه ثروت میان افراد جامعه می شود. مالیات برای تمام افراد دنیا اجباری است و به تمام منابع درآمدی و سرمایه ای افراد تعلق می گیرد. معمولا مالیات به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود. شما باید با تبصره های مالیاتی آشنا شوید.

علاوه بر این، در قانون مالیاتی کشور، موضوعی با عنوان معافیت مالیاتی وجود دارد که برخی از کسب و کارها را تحت شرایط خاصی، معاف از پرداخت مالیات می کند. به طور کلی، معافیت مالیاتی در اصل نوعی خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات محسوب می شود که دولت آن را به عنوان سیاست خاصی در حمایت از برخی افراد خاص و مناطق ویژه پایه گذاری کرده است. معافیت تنها به مالیات های مستقیم اختصاص می یابد.

انواع تبصره های مالیاتی خاص

توجه داشته باشید که در بحث پرداخت مالیات بر درآمد یا مالیات های مستقیم، موضوعی با عنوان تبصره های مالیاتی وجود دارد که باید با این تبصره ها آشنا شوید. برخی از تبصره های مالیاتی خاص هستند و برای افراد و کسب و کارهای خاصی تعلق می گیرند. به همین دلیل ما سعی می کنیم در ادامه به بررسی انواع تبصره های مالیاتی خاص بپردازیم تا با این تبصره ها آشنایی داشته باشید:

• تبصره ماده 100 ق.م.م: طبق این تبصره، تمام مشمولان مالیات باید در طی یک سال مالی، با توجه شغلی که دارند اقدام به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند. تنظیم این اظهارنامه تا پایان خرداد ماه مهلت دارد.

• تبصره ماده 103 ق.م.م: در این تبصره گفته شده که وکلا می توانند در وکالت نامه هایی که تنظیم می کنند، میزان حق الوکاله خود را تعیین کنند. سپس مبلغی معادل 5 درصد از میزان حق الوکاله خود را به عنوان علی الحساب مالیاتی روی وکالت نامه باطل کند.

• تبصره ماده 105 ق.م.م: در این تبصره گفته شده که درآمد حاصل از فعالیت های انتفاعی توسط افراد حقوقی مشمول پرداخت مالیات به دولت می شود.

• تبصره ماده 106 ق.م.م: بر اساس این بصره، درآمد افراد حقوقی که شامل پرداخت مالیات می شود، توسط رسیدگی به دفاتر قانونی و مقرراتی تعیین می شود.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات و معافیت مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع تبصره های مالیاتی خاص بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات یکی از راه های تامین بودجه دولت برای ارائه خدمات به شهروندان خود است. برخی ماده و تبصره های مالیاتی وجود دارند که در مالیات برخی از افراد و کسب و کارها اعمال می شود. از جمله از این تبصره ها می توان به تبصره ماده 100، 103، 105 و 106 ق.م.م اشاره کرد.