نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی؛ بهتر است بدانید، کشورهایی که فساد مالیاتی در آنها زیاد است، درآمد مالیاتی پایینی دارند! در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته، پرداخت مالیات در زمان مقرر از سوی شهروندان یکی از مهم ترین منابع درآدی دولت هاست و دولت در ازای دریافت مالیات، خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان را با بهترین شکل ممکن فراهم می کند.
فرار مالیاتی معمولا راحت تر از فعالیت های غیرقانونی ناهنجار دیگر در بین شرکت ها و افراد قابل اثبات است. دولت می تواند کلاهبرداران مالیاتی را به جرم فرار و فساد مالیاتی محکوم کرده و آنها را وادار به پرداخت جریمه کند. مالیات نقش مهمی در کاهش فساد مالیاتی دارد. آشنایی با تاثیرات پرداخت مالیاتی را جدی بگیرید. در ادامه همراه ما باشید؛ چون ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فساد مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی بپردازیم.

آشنایی با فساد مالیاتی

نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از فساد مالیاتی چیست و تاثیرات پرداخت مالیاتی کدامند؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که فساد مالیاتی به معنی عدم پرداخت نکردن مالیات توسط بسیاری از شهروندان در یک کشور است. هیچ کشوری در برابر فساد مالیاتی در امان نیست. صندوق بین المللی پول طبق تحقیقاتی که انجام داده است گفته که هرچقدر یک کشور از نظر فساد مالیاتی در وضعیت بدی قرار گرفته باشد، درآمد مالیاتی پایینی خواهد داشت. شما باید با انواع تبصره مالیاتی آشنا باشید تا در زمان پرداخت مالیات با مشکلی روبرو نشوید.
منظور از فساد مالیاتی این است که شهروندان در یک کشور به جای پرداخت مالیات، رشوه می دهند. از یک طرف آنها به مامورهای مالیاتی رشوه می دهند و از طرف دیگر وقتی مردم باور داشته باشند که دولتشان فاسد است، به راه های مختلف از پرداخت مالیات فرار می کنند. به این ترتیب، کشورها سعی می کنند تا با راه ها و روش هایی جلوی فساد و فرار مالیاتی را بگیرند.

نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی

نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی چیست؟

به طور کلی می توان گفت که مالیات نقش مهمی در کاهش فساد مالیاتی دارد. کشورها با کمتر کردن میزان مالیات، می توانند جلوی فساد مالیاتی را بگیرند. زمانی که یک شخص یا کسب و کاری مجبور است تا مالیات سنگینی را به دولت پرداخت کند، سعی می کنید تا با روش ها و ترفندهایی از زیر بار پرداخت مالیات خود فرار کند. یکی از این راه ها، راضی کردن مامور مالیاتی برای دریافت رشوه است. در این حالت، شخص یا صاحب کسب و کار به جای پرداخت مالیات، رشوه می دهد و به کار ادامه می دهد.
بنابراین، اگر مالیات پرداختی یک شخص یا صاحب کسب و کار پایین باشد، به پرداخت رشوه روی نمی آورد و به صورت قانونی مالیات خودش را به دولت می پردازد. بنابراین، دولت ها با کاهش مالیات پرداختی، از فساد مالیاتی جلوگیری می کنند و نمی گذارند کشورشان فاسد شود. اگر کشور از نظر فساد مالیاتی در وضعیت بدی قرار داشته باشد، درآمد مالیاتی آن کشور پایین می آید.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فساد مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی نقش مالیات در کاهش فساد مالیاتی بپردازیم. همانطور که گفته شد، منظور از فساد مالیاتی این است که در یک کشوری، شهروندان به جای پرداخت مالیات به دولت، به ماموران دولت رشوه پرداخت می کنند تا از زیر بار پرداخت مالیات سنگین فرار کنند. دولت ها با کاهش مالیات پرداختی، جلوی فساد مالیاتی را می گیرند.