معافیت مالیاتی؛ راهی برای گسترش فعالیت مشاغل! در نظام مالیاتی کشور، پرداخت مالیات برای تمام افراد حقیقی و حقوقی الزامی است، ولی برخی از افراد و مشاغل مشمول دریافت معافیت مالیاتی هستند. معافیت مالیاتی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه کسب و کارهای مختلف قرار گرفته است.

مالیات یکی از درآمدهای اصلی دولت است. در دنیای امروزه، مالیات نقش مهمی در اداره جامعه و توزیع ثروت عمومی دارد. قانون گذاران و دولت ها برای تشویف کسب و کارهای خاصی، راه های معافیت مالیاتی را وضع کرده اند که شما نیز می توانید معافیت مالیاتی را دریافت کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معافیت مالیاتی برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع معافیت های مالیاتی و انواع تبصره های مالیاتی بپردازیم و شرط برخورداری از معافیت های مالیاتی را مورد بررسی قرار دهیم.

معافیت مالیاتی چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که معافیت مالیاتی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که معافیت مالیاتی به این معنی است که بخش یا کل یک معامله، درآمد یا کسب و کار از پرداخت مالیات به دولت معاف می شود و این امر به عنوان یک مشوق دولت برای کسب و کارها محسوب می شود. معافیت مالیاتی انواع مختلفی دارد، ولی در تمام آنها، تعهد شما به پرداخت مالیات کاهش می یابد و یا به طور کامل حذف می شود. کسب و کارهای خاصی مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

معافیت مالیاتی چیست

جالب است بدانید، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند که مالیات خودشان را به دولت بپردازند، ولی برخی از افراد و مشاغل وجود دارند که مشمول دریافت معافیت مالیاتی هستند. به طور کلی، معافیت مالیاتی به معنی کاهش بدهی های مالیاتی و یا عدم پرداخت مالیات توسط افراد و شرکت هاست. به عبارت دیگر، معافیت مالیاتی به معنی خروج قانونی از پرداخت مالیات محسوب می شود. این معافیت تنها به مالیات های مستقیم مربوط می شود. بنابراین، پرداخت مالیات های غیرمستقیم مشمول معافیت مالیاتی نمی شود.

معافیت مالیاتی روشی است که از سمت دولت برای اهداف خاصی مانند حمایت از تولیدکنندگان، حمایت از افراد در مناطق محروم و.... انجام می شود. در حقیقت، معافیت های مالیاتی امتیازاتی هستند که طبق قانون و مقررات آن موضوع مالیاتی می توان از درآمد مشمول مالیات کم کرد. دولت ها تلاش می کنند تا با تعیین معافیت مالیاتی، نقدینگی جامعه را افزایش دهند.

بررسی انواع معافیت های مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست

توجه داشته باشید که بر اساس قانون مالیاتی کشور، تعدادی از مشاغل و کسب و کارها به دلیل ماهیت کاری که انجام می دهند، از پرداخت مالیات معاف هستند. معافیت مالیاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین معافیت مالیاتی انواع مختلفی دارد که در تمام آنها یک وجه اشتراک وجود دارد. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی انواع معافیت مالیاتی بپردازیم تا با آنها آشنا شوید:

معافیت تولید، معدنی و گردشگری

یکی از انواع معافیت مالیاتی در کشور، معافیت مشاغل مربوط به صنایع تولیدی، معدنی و گردشگری است. بر اساس ماده 133 مالیات کشور، درآمد به دست آمده این گروه از مشاغل از زمان اجرای این ماده به مدت 5 سال و در مناطق محرم به مدت 10 سال مشمول مالیات با نرخ صفر است. بعد از این مدت، آنها باید مالیات درآمد خودشان را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

• معافیت حوزه کشاورزی

یکی دیگر از انواع معافیت مالیاتی، معافیت کسب و کارهای حوزه کشاورزی است. به عبارت دیگر، طبق ماده 133 قانون مالیاتی، کشاورزان و روستانشینان از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند. البته در اجرای این قوانین، تبصره ها و شرایط خاصی نیز وجود دارد که برای معافیت مالیاتی باید در نظر گرفته شوند. هدف دولت از این کار، توسعه و گسترش فعالیت های کشاورزی در کشور است.

• معافیت سپرده های بانکی

توجه داشته باشید که تا سال 1401 تمام سپرده های بانکی از پرداخت مالیات معاف بودند، ولی از آنجایی که برخی از شرکت ها و موسسه ها پول خود را به جای سرمایه گذاری، در بانک ها سپرده گذاری می کردند، تبصره ای در سال 1401 منتشر شد. بر اساس این تبصره، سود یا جوایز متعلق به حساب های پس انداز و سپرده ها در بانک های ایرانی و موسسه های اعتباری شامل 25 درصد مالیات خواهند بود.

• معافیت حوزه آموزش

یکی دیگر از انواع معافیت مالیاتی، معافیت حوزه آموزش و پرورش است. طبق ماده 134 قانون مالیاتی کشور، تمام مدارس غیرانتفاعی که دارای مجوز رسمی از سازمان آموزش و پرورش هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین موسسه های نگهداری از معلولین ذهنی و جسمی نیز نیاز نیز به دولت مالیات بپردازند. این کار نیز با هدف توسعه آموزش در کشور انجام می شود.

شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی چیست

توجه داشته باشید که در کشور ایران مالیات به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات غیرمسقیم تقسیم می شود. مالیات غیرمستقیم به مالیاتی گفته می شود که روی کالاها و محصولات اعمال می شود که به شکل مستقیم از افراد دریافت نمی شود. معمولا افراد حقیقی و حقوقی بر سر پرداخت مالیات مستقیم با چالش هایی روبرو هستند. یکی از شرط های اصلی برخوردار از معافیت مالیاتی، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده است. صاحبان مشاغل اگر اظهارنامه و مدارک مالی را در زمان مشخص شده به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود. در غیر این صورت، مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند، بلکه باید جریمه نیز بپردازند.

اگر شما اظهارنامه های مالیاتی خودتان را با دقت مطالعه کرده و آنها را بررسی کنید، می توانید معافیت مالیاتی دریافت کنید. همچنین با انجام امور خیریه، پرداخت به موقع مالیات و تنظیم امور مالی طبق قوانین مالیاتی نیز می توانید شانس خودتان را برای دریافت معافیت مالیاتی افزایش دهید.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معافیت مالیاتی برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع معافیت های مالیاتی بپردازیم و شرط برخورداری از معافیت های مالیاتی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، معافیت مالیاتی یعنی اینکه یک کسب و کار از پرداخت مالیات معاف می شود. معافیت مالیاتی انواع مختلف دارد که از جمله از آنها می توان به معافیت فعالیت های کشاورزی، معافیت مالیاتی حوزه آموزش، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان، معافیت مالیاتی سپرده های بانکی و.... اشاره کرد.