آشنایی با انواع تبصره های مالیاتی؛ مفاهیم اساسی در بحث مالیات! آیا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ منظور از معافیت مالیات چیست؟ انواع تبصره های مهم مالیاتی کدامند؟ این تبصره ها چه کاربردی دارند؟ چرا خواندن ماده های مهم مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است؟

مالیات یکی از بخش های اصلی قانونی اساسی است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند تا مالیات خودشان را به موقع پرداخت کنند. آشنایی با قوانین و تبصره های مالیاتی باعث می شود تا افراد حقیقی و حقوقی از جرائم مربوط به عدم پرداخت مالیات آشنا باشند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع تبصره های مالیاتی و ارسال فرم تبصره 100 مالیاتی در ارومیه بپردازیم و هدف معافیت مالیات و  را مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از مالیات چیست؟

به طور کلی می توان گفت که مالیات یکی از درآمدهای اصلی دولت است که می توان با استفاده از مالیات، هزینه های عمومی جامعه را تامین کرد. در دنیای امروزی مالیات نقش مهمی در اداره جامعه و توزیع ثروت در دولت دارد. ولی قانون گذاران و دولت ها برای تشویق کارآفرینان، کسب و کارهای جدید و فعالان اقتصادی، برای خلق ثروت بیشتر و کمک به توسعه اقتصادی پایدار برای برخی از فعالیت ها، معافیت راه های معافیات مالیاتی را وضع کرده اند. همچنین تبصره های مالیاتی زیادی وجود دارند که باید با این تبصره ها آشنا شوید.

بهتر است بدانید، مالیات یکی از کانال های مالی مهم در چرخه اقتصاد یک کشور است که به تامین مالی مخارج یک دولت کمک زیادی می کند. مالیات برای تمامی افراد جامعه اجباری است. حتی اگر شما مدیر یک کسب و کار بزرگ یا کوچک هستید، باید مالیات شغل خودتان را پرداخت کنید تا جریمه نشوید. مالیات به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود که هر کدام از این بخش ها شامل مدل های متفاوتی است.

هدف معافیت مالیاتی

احتمالا از خودتان پرسیده باشید که هدف از معافیات مالیاتی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که هدف از معافیت مالیاتی، سیاست های حمایتی دولت به منظور دستیابی به اهداف خاص مانند هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های کم بازده است. دولت با وضع قوانین و مقررات مالیاتی، سرمایه گذاران و کارآفرینان را به سمت مناطق و خدماتی که قصد توسعه دارند، هدایت می کند. توجه داشته باشید که دولت با معافیت مالیاتی از مشغال کوچک حمایت می کند، زیرا مشاغل کوچک قسمت اصلی از اقتصاد یک کشور را تشکیل می دهند.

چرا باید با ماده های مهم مالیاتی آشنا شویم؟

از آنجایی که تمامی افراد حقیقی و حقوقی در بحث مالیات بر درآمد درگیر هستند، آشنا شدن با ماده ها و تبصره های مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است. آشنایی با تبصره های مالیاتی باعث می شود تا افراد حقیقی و حقوقی از جرایم مربوط به عدم پرداخت مالیات های سنگین در امان باشند. اگر با تبصره های مالیاتی آشنایی داشته باشید، می توانید مالیات پرداختی خودتان را کاهش دهید.

انواع تبصره های مالیاتی کدامند؟

همانطور که گفته شد، مالیات به مبلغی گفته می شود که تمامی افراد حقیقی و حقوقی موظف هستند تا آن را به دولت پرداخت کنند. تبصره های مالیاتی مختلفی وجود دارند که شما باید با این تبصره ها آشنا شوید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی انواع ماده و تبصره های مالیاتی بپردازیم:

• تبصره ماده 100 مالیاتی: طبق این تبصره، مودیان مالیات باید اظهارنامه مالیاتی یک سال مالی مربوط به فعالیت کسب و کار خودشان را تا پایان خرداد ماه سال بعد تکمیل کرده و آن را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند.

• تبصره ماده 103 مالیاتی: کسانی که به عنوان وکیل فعالیت می کنند، باید در وکالت نامه های تنظیم شده حق الوکاله را قید کنند. همچنین باید طبق این ماده تقریبا 5 درصد مبلغ حق الوکاله را به عنوان علی الحساب دریافت کنند.

• تبصره ماده 105 مالیاتی: بر اساس تبصره ماده 105 مالیاتی در کشور ایران، درآمد به دست آمده از فعالیت های اشخاص حقوقی و مجموع درآمد شرکت ها مشمول مالیات می باشد. قبل از پرداخت مالیات باید ضررهای حاصل شده کسر و سپس مالیات محاسبه شود.

• تبصره ماده 106 مالیاتی: یکی دیگر از انواع تبصره های مالیاتی، ماده 106 مالیاتی در کشور است. این ماده با شرکت های مالیاتی مرتبط است. شرکت ها سعی می کنند تا از این تبصره استفاده کرده و مبلغ مالیات پرداختی خودشان را کاهش دهند.

• تبصره ماده 110 مالیاتی: اگر می خواهید اظهارنامه ارائه کنید، حساب سود و زیان خودتان را در بیاورید و میزان سهم الشرکه و محل فعالیت شرکت خودتان را به اداره امور مالیاتی گزارش دهید، باید طبق ماده 110 مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهید.

• تبصره ماده 116: طبق این ماده که در مورد انحلال شرکت ها است، از تاریخ انحلال شرکت ظرف مدت 6 ماه مدیران تصفیه باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و آن را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند تا مالیات آنها به طور کاملا دقیق محاسبه شود.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع تبصره های مالیاتی بپردازیم و هدف معافیت مالیات را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، مالیات به مبلغی گفته می شود که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند تا آن را به دولت پرداخت کنند. مالیات به عنوان یکی از راه های تامین هزینه های جامعه عمومی محسوب می شود. ماده و تبصره های مالیاتی مختلفی وجود دارند که مالیات پرداختی طبق این تبصره ها کاهش می یابد.