قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی؛ آشنایی با قوانین و دستورالعمل های مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی یا صادرات و مالیات در کشور ایران! مالیات تجارت بین المللی یکی از قدیمی ترین بحث های مالیات است که درآمد حاصل از آن در بودجه عمومی دولت هزینه می شود که شامل قسمت های مختلفی مانند سود بازرگانی، حقوق گمرکی، عوارض اتومبیل های وارداتی و سفارش کالا است. 

بهتر است بدانید، مالیات تجارت بین المللی نوعی از مالیات ارزش افزوده است که تجار کالا یا محصولات، ملزم به پرداخت آن هستند. اگر شما نیز در زمینه تجارت بین المللی فعالیت می کنید، احتمال مشمول پرداخت مالیات صادرات و واردات شوید و باید نسبت به پرداخت آن در زمان مقرر اقدام کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات تجارت بین المللی برای شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی بپردازیم.

مالیات تجارت بین المللی

قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از مالیات تجارت بین المللی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات تجارت بین المللی یا همان مالیات صادرات و واردات یکی از انواع مالیات های غیرمستقیم است که به معنی مالیاتی است که از صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها و محصولات گرفته می شود. این مالیات، میزان مشخصی دارد و باید آن را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که محاسبه میزان فعالیت دو فعالیت صادرات و واردات و نحوه پرداخت آنها کاملا با یکدیگر متفاوت است. شما باید با قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی نیز آشنا شوید.

از آنجایی که صادرات باعث ورود ارز به کشور و توسعه وضعیت اقتصادی کشور می شود، فعالیت های صادرات کالا و محصولات معمولا از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین طبق ماده 141 قانون مالیاتی کشور ایران، تمام درآمد به دست آمده از صادرات کالا و محصولات، مشمول معافیت مالیاتی شده که این میزان، برای صادرات مواد خام کاهش پیدا می کند. ولی واردات کالا مشمول پرداخت مالیات می شود.

قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی

قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی

توجه داشته باشید که تجارت بین المللی به مبادله ای گفته می شود که شامل کالا یا محصولات مختلف است که حداقل بین دو کشور انجام می شود. این مبادلات می توانند در قالب صادرات و واردات باشند. این فعالیت تجاری، مشمول پرداخت مالیات است. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی بپردازیم تا با این قوانین و مقررات آشنایی داشته باشید:

• قانون 10 مالیات: بر اساس این قانون مالیات بر ارزش افزوده، اگر افراد صادرکننده محصولات و کالاها شرایط لازم را داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف می شود. از جمله از این شرایط می توان به داشتن پروانه سبز صادر شده توسط گمرک و داشتن گواهی انجام کار اشاره کرد.

• قانون 130 مالیات: طبق این قانون مالیاتی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی ملزم به پرداخت 25 درصد از درآمد حاصل از کارت بازرگانی هستند.

• قانون 141: بر اساس قانون 141 مالیات مستقیم، درآمدهای به دست آمده از صادرات محصولات و کالاها با نرخ صفر درصد محاسبه می شود و کالاهای کشاورزی با نرخ 20 درصد محاسبه می شوند.

• تبصره 6 قانون مالیاتی: طبق این قانون، بهره مندی از معافیات مالیاتی صادرات، مشروط بر آن است که ارز به دست آمده از فرایند صادرات، به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. بنابراین، صادرکنندگان باید تعهد ارزی خودشان را رفع کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات تجارت بین المللی برای شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات یکی از روش های تامین بودجه دولت است که از افراد حقیقی و حقوقی دریافت می شود. بهتر است بدانید، تجارت بین المللی نیز مشمول پرداخت مالیات می شود که با عنوان مالیات صادرات و واردات شناخته می شود.