آشنایی با قوانین معافیت و تسهیلات مالیاتی؛ یکی از مسائل مهم در زمینه پرداخت مالیات! بهتر است بدانید، مالیات همیشه به عنوان یکی از درآمدهای اصلی دولت ها محسوب می شود. امروزه نیز مالیات نقش مهمی در اداره جامعه و توزیع ثروت عمومی دارد. توصیه می کنیم تا با قوانین و دستورالعمل های مالیاتی آشنا شوید.

قانون گذاران و دولت ها برای تشویق صاحبان کسب و کارها و فعالان اقتصادی برای خلق ثروت بیشتر و همچنین کمک به توسعه اقتصادی برای بعضی از فعالیت های اقتصادی، راه های معافیت مالیاتی را وضع کرده اند. آشنایی با قوانین معافیت و تسهیلات مالیاتی می تواند فرصت های جدیدی را پیش روی صاحبان کسب و کارها بگذارد. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معافیت و تسهیلات مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین مالیاتی این دو مورد بپردازیم.

آشنایی با معافیت مالیاتی

قوانین مالیاتی معافیت ها و تسهیلات

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از معافیت مالیاتی چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که منظور از معافیت مالیاتی، معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی، صنعتی و تولیدی است. در ایران شرکت ها موظف هستند تا مالیات سود سهام را که به عنوان مالیات اشخاص حقیقی نیز محسوب می شود، در منبع کسر و به حوزه مالیاتی مربوطه پرداخت کنند. شما باید قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی را نیز مطالعه کنید.

دولت ها سعی می کنند تا با کمک مالیات، باعث توزیع عادلانه ثروت در جامعه شوند. بنابراین، برخی از افراد و بعضی از صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات معاف می شوند. هرچند معافیت از پرداخت مالیات به عنوان راه خروج قانونی شناخته می شود، ولی باید بدانید که این مسئله موقتی است و همیشگی نیست.

آشنایی با تسهیلات و مزایای مالیاتی

برای تشکر و قدردانی از مشمولان مالیات در ازای انجام دادن تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات خود، قانون گذاران تسهیلات و مزایایی را برای آنها در نظر می گیرند. برای مثال، صاحبان مشاغلی که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق شرایط مشخص شده تنظیم و ارسال کنند، از معافیت در مالیات تا مقدار مشخص شده بهره مند می شوند. همچنین به آن دسته از صاحبان مشاغل که طی سه سال پشت سر هم تکالیف مالیاتی خود را به روش صحیح و در زمان مقرر انجام داده باشند، مشمول جایزه ای برابر با 5 درصد از اصل مالیات سه سال متوالی می شوند. قوانین مالیاتی مرتبط با تجارت بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

قوانین معافیت و تسهیلات مالیاتی

قوانین مالیاتی معافیت ها و تسهیلات

توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی شکل های مختلفی دارد، ولی وجه اشتراک تمام آنها این است که تعهد شما به پرداخت مالیات را پایین می آورد و یا به طور کامل حذف می کنند. بیشتر مالیات دهندگان در اظهارنامه مالیاتی خود مستحق معافیت هستند که صورت حساب مالیاتی آنها را به همان روش کسر، کاهش می دهد. شما باید با قوانین معافیت و تسهیلات مالیاتی آشنا شوید:

• یکی از قوانین این است که معافیت ها و تسهیلات مالیاتی شامل همه افراد نمی شوند. یکی از راه های درآمد دولت، دریافت مالیات است و اگر معافیت ها و تسهیلات مالیاتی به صورت گسترده انجام شود، دولت دچار کسری یا کمبود بودجه می شود.

• معافیت های مالیاتی تحت نظارت امور مالیاتی کشور بوده و دارای 17 ماده قانونی است که به سبب این 17 ماده شرکت ها از پرداخت مالیات معاف می شوند.

• یکی دیگر از قوانین معافیت های مالیاتی این است که تمام کسب و کارهایی که در مناطق کمتر توسعه یافته یا مناطق محروم هستند، از مالیات معاف خواهند بود.

• آن دسته از صاحبان مشاغلی که تکالیف مالیاتی خودشان را را به بهترین شکل ممکن و در زمان مقرر انجام می دهند، از تسهیلات و مزایای مالیاتی برخوردار خواهند شد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معافیت و تسهیلات مالیاتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین مالیاتی این دو مورد بپردازیم. همانطور که گفته شد، معافیت و تسهیلات مالیاتی دو مورد خیلی مهم در بحث پرداخت مالیات هستند که شامل قوانین و مقرراتی هستند. تمام افراد از این موارد بهره مند نمی شوند و باید شرایط لازم را داشته باشند. اگر معافیت و تسهیلات مالیاتی شامل تمامی افراد شود، دولت با کسری بودجه مواجه می شود.