مالیات بر ارث و هبه؛ یکی از مفاهیم اساسی در مالیات است که به عنوان یکی از انواع مالیات مستقیم محسوب می شود که در بسیاری از کشورها به دارایی های وراثتی تعلق می گیرد! بهتر است بدانید، این مالیات کمی پیچیده و ترکیب با اصطلاحات و مفاهیم حقوقی است. قبل از هر چیز باید بگوییم که مسائل حقیقی کمی سخت و دشوار به نظر می رسند، ولی باید اطلاعات کافی در مورد مالیات بر ارث دریافت کنید.

بیشتر خانواده ها دیر یا زود با موضوع ارث و میراث سروکار خواهند داشت. مالیات بر ارث از جمله مباحث مهم حقوقی محسوب می شود. نحوه پرداخت و محاسبه میزان مالیات بر ارث همیشه یکی از سوالات رایج حقوقی بوده و هنوز هم است. شما نیز باید مالیات دارایی های وراثتی را پرداخت کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر ارث برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه پرداخت مالیات بر ارث بپردازیم.

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث و هبه چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مالیات بر ارث چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات بر ارث و هبه یکی از انواع مالیات های مستقیم است که شباهت زیادی به مالیات بر دارایی دارد. وقتی که یک شخص فوت می کند، برای بستگان او که قانون آنها را طبقه بندی کرده است، بر اساس نسبتی که با متوفی دارند، ارث تعلق می گیرد و از ارث تعلق گرفته درصدی را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. در غیر این صورت، مشمول جریمه می شوند و باید جریمه نیز بپردازند. مالیات بر مصرف نیز یکی دیگر از مفاهیم مالیاتی است که باید با آن آشنا شوید.

جالب است بدانید، مالیات بر ارث بعد از فوت متوفی معنی پیدا می کند. به طور کلی، دولت طبق قانون این مالیات را به طور مستقیم از وراث و بستگان متوفی دریافت می کند. برای ساده شدن فرایند مالیات بر ارث و هبه، بهتر است بستگان متوفی قبل از تمام شدن مهلت پرداخت مالیات، نسبت به ارائه فهرست امول و دارایی های متوفی اقدام کنند. این فهرست در کنار سایر مدارک مربوط به شورای حل اختلاف، میزان سهم الارث هر کدام از وراثین را تعیین می کند. از جمله اموالی که مشمول مالیات بر ارث می شوند، عبارت هستند از:

• تمامی سپرده های بانکی، اوراق بهادار و سود متعلق به آنها

• تمامی وسایل نقلیه مانند خودرو

• تمامی املاک و مستغلات متوفی

• دارایی های متعلق به متوفی در خارج از کشور

مالیات بر ارث چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر ارث و هبه چیست؟

زمانی که شخصی فوت می کند و از دنیا می رود، بستگان درجه یک آن متوفی باید اظهارنامه مالیات ارثیه را به صورت یکجا وارد کنند و سازمان امور مالیاتی بر اساس جدول مالیات ارث جدید محاسباتی را انجام می دهد و میزان مالیات را برای بستگان متوفی اعلام می کند. طبق مقررات جدیدی که در بخش های مختلف مالیاتی به مشمولان مالیات ابلاغ می شود، مودیان حقیقی و حقیقی باید فاکتورها و صورت حساب های الکترونیکی خودشان را در سامانه مودیان با رعایت قوانین مالیاتی به سازمان مالیاتی ارسال کنند.

توجه داشته باشید که مبنای ارزیابی و محاسبه مالیات بر اموال و دارایی های شخص متوفی به ارزش روز آنها در زمان فوت بستگی دارد. همچنین مالیات بر ارث و هبه هر چند سال یکبار آپدیت می شود و بر اساس قوانین جدیدی که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند، درصد مالیات هر کدام از دارایی های وراث مشخص می شود. به این ترتیب، شما متوجه می شوید که چقدر باید مالیات بر ارث پرداخت کنید.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر ارث برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه پرداخت مالیات بر ارث بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیم است که بستگان متوفی باید نسبت به پرداخت آن تا زمان مقرر اقدام کنند. مالیات بر ارزش طبق ارزش روز دارایی ها و امول متوفی در زمان فوت محاسبه و اعلام می شود.