مالیات بر معاملات ملکی؛ یکی از انواع مالیات های مستقیم است که به خرید و فروش املاک و مستغلات تعلق می گیرد! بهتر است بدانید، مالیات بر املاک در بسیاری از کشورها به عنوان اصلی ترین منبع درآمد دولت ها محسوب می شود. شما باید مالیات بر معاملات ملکی خودتان را در زمان مقرر پرداخت کنید.
دریافت مالیات از مردم کشور بر اساس قوانین و مقررات، یکی از راه های تامین منابع لازم هر کشور است. در کشور ایران نیز این قانون وجود دارد و هر کسب و کار یا شخص حقیقی باید مالیات بر درآمد و مالیات بر معاملات ملکی خودش را بپردازد. مالیات بر املاک یکی از مفاهیم مالیاتی است. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر معاملات ملکی برای شما ارائه کنیم و نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش ملک را به شما یاد دهیم.

مالیات بر نقل و انتقال ملک چیست؟

مالیات بر معاملات ملکی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مالیات بر نقل و انتقال ملک چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات بر معاملات ملکی یکی از انواع مالیات مستقیم است که شامل حال افراد زیادی می شود. به این ترتیب، هر کسی که ملکی را به شخص دیگری انتقال دهد، باید مالیات آن را به دولت بپردازد. به این مالیات، مالیات بر نقل و انقال ملک گفته می شود. این نوع مالیات برای انتقال مالکیت تمامی املاک و مستغلات مانند خرید، فروش، وراثت و.... اعمال می شود که بر عهده فروشنده می باشد. مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از انواع مالیات در کشور است که مودیان باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
جالب است بدانید، میزان مالیات بر معاملات ملکی معمولا برابر با 5 درصد ارزش معامله است. به طور کلی، این نوع مالیات برای انواع مختلف املاک مانند مسکونی، تجاری، سرقفلی و نوسازی اعمال می شود. فراموش نکنید که قبل از پرداخت مالیات بر معاملات ملکی، معافیت های مشخص شده به طور مستقیم از میزان کل مالیات کم می شود. شما باید با قوانین و مقررات مالیات بر نقل و انتقال ملک آشنا شوید.

نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش ملک

مالیات بر معاملات ملکی

توجه داشته باشید که مالیات بر نقل و انتقال ملک به عنوان یکی از مالیات های مستقیم محسوب می شود. پرداخت مالیات بر معاملات ملکی طبق تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات های مستقیم باید خیلی سریع و از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود. بر اساس این ماده، سازمان ثبت اسناد موظف است که امکان دسترسی به خط ثبت اسناد و املاک را به سازمان امور مالیاتی کشور فراهم کند تا هیچگونه فرار مالیاتی در این زمینه صورت نگیرد. مالیات بین المللی نیز یکی از انواع مالیات مستقیم است.
بعد از اینکه مالیات خرید یا فروش املاک در دفاتر اسناد رسمی کشور محاسبه شد، مشمولان مالیات بدون اینکه به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه کنند، می توانند در همان دفاتر اسناد رسمی، مالیات خرید و فروش املاک خودشان را پرداخت کنند و دیگر لازم نیست تا مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند. نکته قابل توجه این است که پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک بر عهده فروشنده است.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر معاملات ملکی برای شما ارائه کنیم و نحوه پرداخت مالیات نقل و انقال املاک را به شما یاد دهیم. همانطور که گفته شد، مالیات بر معاملات ملکی یکی از انواع مالیات های مستقیم است که پرداخت آن بر عهده فروشنده یا انتقال دهنده املاک و مستغلات است. این مالیات یکی از راه های تامین بودجه کشورها محسوب می شود.