مالیات بر ارزش افزوده؛ یکی از انواع مالیات غیرمستقیم و منابع درآمد دولت ها! مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیاتی است که توسط دولت مشخص شده و از صاحبان کسب و کارها از مرحله تولید تا توزیع گرفته می شود. پرداخت این مالیات الزامی می باشد.

از نظر عموم مردم و در نگاه اول ممکن است، مالیات بر ارزش افزوده مفهوم سخت و پیچیده ای داشته باشد. به طور کلی، مالیات به مبلغی گفته می شود که دولت ها از تمامی افراد حقیقی و حقوقی دریافت می کنند تا هزینه های عمومی خودشان را تامین کنند. مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از شکل های مختلف مالیات است. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع مالیات انواع مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را به شما یاد دهیم.

منظور از مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه می شود؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است که با نماد اختصاری VAT نیز در محاسبات ریاضی نشان داده می شود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده به مالیات غیرمستقیمی گفته می شود که به تفاوت بین قیمت کالاها و خدمات ارائه شده با ارزش محصولات و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص تعیین می شود. صاحبان کسب و کارها موظف هستند تا مالیات بر ارزش افزوده را روی محصولات خود اعمال کنند.

جالب است بدانید، مالیات بر ارزش افزوده مبلغی است که تمامی عرضه کنندگان کالاها و محصولات باید علاوه بر قیمت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت درصدی از قیمت فروش محصولات و خدمات در زمان فروش از خریداران دریافت کرده و به صورت دوره ای به دولت پرداخت کنند. عرضه محصولات و ارائه خدمات در کشور ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود.

برای مثال، زمانی که یک شلوار تولید می شود تا به دست مصرف کننده یا خریدار برسد، خدمات مختلفی روی آن انجام می شود و باید مالیات هر کدام از این خدمات به صورت جداگانه محاسبه و پرداخت شود. به طور کلی، مالیات بر ارزش افزوده به 3 قسمت مصرفی، درآمدی و تولید تقسیم می شود.

  انواع مالیات بر ارزش افزوده کدامند؟

توجه داشته باشید که مالیات بر ارزش افزوده به مبلغی گفته می شود که در طی پروسه تولید، به مواد اولیه کالاها یا خدمات ارائه شده اضافی می شود و عرضه کنندگان باید این مالیات را به شکل درصدی از مصرف کنندگان دریافت کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازند. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته تقسیم می شود. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی انواع مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم:

• مالیات بر ارزش افزوده تولیدی: یکی از انواع مالیات بر ارزش افزوده که روی قیمت محصولات و خدمات اعمال می شود، مالیات تولیدی است. اعمال این مالیات هم روی فروش محصولات مصرفی و هم روی محصولات سرمایه ای انجام می شود. توجه داشته باشید که مالیات تولیدی باعث می شود تا انگیزه سرمایه گذاری افراد در واحدهای تولیدی کاهش یابد.

• مالیات بر ارزش افزوده مصرفی: یکی دیگر از انواع مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مصرفی است. در این نوع مالیات، تمامی مخارج سرمایه گذاری ناخالص مالیات در ارزش افزوده نوع مصرفی به دلیل اینکه با توجه به کالاها و خدمات مصرفی است، حذف می شود.

• مالیات بر ارزش افزوده درآمد: درباره مالیات بر ارزش افزوده درآمد می توان گفت که مالیات بر فروش تولید خالص محصولات است و اینگونه بعد از کم کردن هزینه استهلاک به سرمایه گذاری خالص، ارزش افزوده از نوع درآمد به آن تعلق می گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که گفته شد، مالیات بر ارزش افزوده به مالیاتی گفته می شود که عرضه کنندگان کالاها و خدمات آن را روی قیمت اعمال می کنند تا این مالیات را از مصرف کنندگان اخذ نمایند. شما باید نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را یاد بگیرید. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف، اعداد و ارقام متفاوتی است و طبق شرایط سیاسی و اقتصادی مشخص می شود. در کشور ایران نیز میزان مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای هر سال مالی با توجه به میزان تورم در سال گذشته مشخص می شود.

در حال حاضر، میزان مالیات بر ارزش افزوده در ایران 9 درصد است. از این 9 درصد، سه درصد عوارض سهم شهرداری و دهیاری ها، یک درصد سهم حوزه بهداشت و سلامت و 27 صدم درصد نیز سهم توسعه ورزش همگانی در کشور می شود. معمولا میزان مالیات در ایران و سایر کشورها ثابت نیست و بر اساس عوامل اقتصادی ممکن است نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییر کند. عرضه کنندگان کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده را با استفاده از یک فرمول محاسبه کرده و آن را روی قیمت نهایی اعمال می کنند. فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به شکل زیر است:

قیمت کالا+(قیمت کالا * نرخ مالیات ارزش افزوده)= بهای پرداختی نهایی توسط خریدار به فروشنده

نکته مهم: تمامی کسب و کارهایی که به نوعی به خرید و فروش محصولات و کالاها مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده برای شما ارائه کنیم، به بررسی انواع مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را به شما یاد دهیم. همانطور که گفته شد، مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است که تمامی عرضه کنندگان آن را روی قیمتی نهایی محصولات و خدمات خود اعمال می کنند تا آن را از مصرف کنندگان اخذ نمایند.