آشنایی با تخلفات مالیاتی؛ انواع جرایم مالیاتی و راه های بخشودگی آنها! مالیات یکی از اصلی ترین راه های تامین درآمد دولت ها محسوب می شود که ممکن است هر شخص حقیقی و حقوقی در طول فعالیت های اقتصادی خود با چالش جرایم مالیاتی روبرو شود. در سایت حساب سنج می توان از خدمات مشاوره مالیاتی در ارومیه استفاده کرد.

مالیات قسمتی از درآمد هر شخص است که به دولت تعلق می گیرد. در برخی از مواقع افراد به دنبال این هستند که تمام درآمد خودشانرا در دست داشته باشند و به دنبال روش های دور زدن قوانین مالیاتی هستند. به کارهایی که افراد برای ندادن مالیات انجام می دهند، جرایم مالیاتی گفته می شود. در این مطلب، توضیحاتی در مورد تخلفات مالیاتی ارائه شده و به بررسی انواع جرایم مالیاتی و شرایط بخشودگی آنها پرداخته شده است.

منظور از تخلفات مالیاتی چیست؟

تخلفات مالیاتی و حفاظت مالیاتی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از تخلفات مالیاتی چیست؟ می توان در پاسخ به این سوال گفت که جرایم مالیاتی یکی از اصطلاحات کاربردی حوزه مالیات است. افراد حقیقی و حقوقی با توجه به میزان فعالیت های اقتصادی خود در سطح جامعه موظف هستند که قسمتی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. اگر صاحبان مشاغل به هر دلیلی در انجام تکالیف خود کوتاهی کنند، مشمول قوانین جرایم مالیاتی می شوند. شما باید در زمان مقرر شده نسبت به انجام تکالیف مالیاتی خود اقدام کنید، در غیر این صورت مرتکب جرایم مالیاتی خواهید شد. 

برای بعضی از تخلفات مالیاتی، بخشودگی وجود دارد و برای برخی از آنها هیچ بخشودگی وجود ندارد. با اینکه دولت ها برای تشویق کسب و کارها برای گسترش فعالیت های تجاری و اقتصادی معافیت های مالیاتی را پیش بینی کرده اند، ولی در صورت تعلل در انجام برخی از تکالیف، تخلفات مالیاتی سنگین در انتظار شما می باشد. توجه داشته باشید که تخلفات مالیاتی فقط برای عدم انجام وظایف مالیاتی نیست.

در مواردی مانند مخفی کردن درآمد واقعی، عدم ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و اعلام هزینه های غیرواقعی مشمول قوانین نخلفات مالیاتی می شوید و از معافیت های مشخص شده محروم خواهید شد. با مراجعه به قانون مالیات های مستقیم، می بینید که مواد 189 تا 202 قانون مالیات به مسائل تخلفات و بخشودگی ها پرداخته است. شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی باید با تخلفات مالیاتی و شرایط بخشودگی آنها آشنا شوید.

انواع جرایم مالیاتی کدامند؟

تخلفات مالیاتی و حفاظت مالیاتی

نکته قابل توجه این است که تخلفات مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم پیش بینی شده، انواع مختلفی دارد که هر کدام از این جرایم از شرایط ویژه ای برخوردار هستند و طبق آن نیز درصدی به عنوان جریمه مالیاتی لحاظ می گردد. شماباید با سیاست های مالیاتی کشورهای مختلف آشنا شوید. رایج ترین تخلفات مالیاتی عبارت هستند از:

• عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

یکی از انواع تخلفات مالیاتی، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی است که در دسته جرایم قابل بخشش قرار می گیرد. اظهارنامه همان کارنامه مالی است که بعد از پایان سال مالی و محاسبه درآمد باید آن را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود. تمام مودیان مالیات باید از طریق سایت www.tax.gov.ir اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند. عدم ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی، مشمول پرداخت جریمه غیرقابل بخشش معادل 30 درصد برای شرکت ها و 10 درصد برای سایر صاحبان مشاغل خواهید شد.

• هزینه های غیر واقعی و درآمدهای مخفی شده

یکی دیگر از انواع تخلفات مالیاتی، مخفی نگه داشتن درآمدهای واقعی است. ممکن است برخی از افراد در زمان تنظیم اظهارنامه مالیاتی بخواهند قسمتی از درآمد خودشان را مخفی کرده و یا هزینه هایی را اعلام کند که اصلا وجود ندارند. در این حالت افراد مشمول جرایم مالیاتی غیرقابل بخشش معادل 30 درصد برای افراد حقوقی و 10 درصد برای سایر مودیان هستند. با مخفی نگه داشتن درآمد و اعلام هزینه های غیر واقعی، افراد از معافیت های مالیاتی نیز محروم می شوند.

• عدم ارائه ترازنامه

عدم ارائه ترازنامه و صورت سود و زیان نیز یکی دیگر از انواع تخلفات مالیاتی است. ترازنامه یک تصویر کامل از وضعیت شرکت شما را ارائه می دهد که شامل تمام دارایی ها، اموال و بدهی ها است. ترازنامه به همراه سود و زیان رایج ترین صورت های مالی هستند که باید به طور مرتب تنظیم و تسلیم امور مالیاتی شوند. اگر ترازنامه مالیاتی را ارائه ندهید، به موجب قانون 193 قانون مالیات، مشمول جریمه 20 درصدی خواهید شد. علاوه بر این، نمی توانید دیگر از معافیت های مالیاتی تعیین شده برخوردار شوید.

• عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان

یکی دیگر از جرایم مالیاتی که ممکن است رخ دهد، عدم ارسال حقوق و دستمزد کارکنان است. با توجه به ماده 197 قانون مالیات، شرط محقق شدن این جریمه در حالتی است که شخص حقیقی یا حقوقی در زمان مقرر صورت، فهرست، مشخصات و قرارداد را ارائه نکرده و اطلاعات نادرستی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهد. جریمه در نظر گرفته شده عبارت است از 2 درصد بابت عدم ارسال حقوق و دستمزد و 1 کل مبلغ برای قراردادهای پیمانکاری.

• اعلام درآمدهای غیر واقعی

شما به عنوان یک شخص حقیقی باید  درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی را در اظهارنامه مالیاتی خود ثبت کنید، ولی اگر کارشناسان مالیاتی با بررسی متوجه شوند که میزان درآمد شما با درآمد ثبت شده در اظهارنامه همخوانی ندارد، مشمول جرایم مالیاتی غیرقابل بخشش می شوید. با توجه به ماده 1964 قانون مالیات های مستقیم، اگر بین درآمد واقعی و درآمد اظهار شده 15 درصد اختلاف وجود داشته باشد، علاوه بر پرداخت جریمه مالیات تا 3 سال از تمام تسهیلات و معافیت های مالیاتی بی بهره خواهید شد.

جمع بندی و نتیجه:

در این مطلب، توضیحاتی در مورد تخلفات مالیاتی ارائه شده و به بررسی انواع جرایم مالیاتی و شرایط بخشودگی آنها پرداخته شده است. همانطور که گفته شد، مالیات یکی از راه های اصلی تامین درآمد دولت هاست. ممکن است بعضی از افراد حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات سرپیچی کرده و مرتکب جرایم مالیاتی شوند. انواع تخلفات مالیاتی وجود دارند که هر کدام از آنها شامل جریمه و عواقبی هستند. از جمله جرایم مالیاتی می توان به عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، اعلام درآمدها و هزینه های غیرواقعی، عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان و.... اشاره کرد.