تکنیک اصلی تقلب در صورت های مالی، اغراق‌آمیز بودن دارایی ‌ها و سودها یا کم نمایی بدهی ‌ها و هزینه ‌ها است. البته در مواردی جایگزین مصادیق ذکر شده اتفاق می افتد، یعنی از طریق کم نشان دادن متعلقات یا سود و بزرگنمایی بدهی ها یا هزینه ها، تقلب در صورت های پولی اتفاق می افتد. صورت مالی، سند قانونی است که گروه‌ ها، کسب‌وکارها و گروه‌ های تجاری در طول دوره مالی خود در کنار هم قرار می‌دهند. این سند شامل اطلاعات تقریباً اعتبار مالی شرکت در طول دوره مورد نظر، مانند درآمد، هزینه، زیان، دارایی ‌ها، بدهی ‌ها و داده‌ های مختلف مرتبط با اعتبار مالی شرکت است. تخلفات مالیاتی و حفاظت مالیاتی از اقدامات مهم در هر کشوری است. در ادامه این مطلب به معرفی انواع روش های تقلب مالیاتی و خدمات حسابداری در ارومیه می پردازیم.

انواع روش های تقلب مالیاتی

تخلفات مالیاتی و حفاظت مالیاتی یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشور است و انواع مختلفی دارد. در زیر چند نوع روش تقلب مالیاتی آورده شده است.

ثبت درامد های واهی

در این روش اقلام یا پیشنهادی ارائه نمی شود، اما دفاتر بدهکار و درآمد بستانکار می شود. از جمله نمونه های آن می توان به مشتریان جعلی اشاره کرد. این نوع تقلب باعث رشد اموال و در درازمدت رشد درآمدها می شود و حداکثر نوع کلاهبرداری غیرمعمول صورت های پولی است.

پنهان‌سازی درآمد

انواع روش های تقلب مالیاتی

پنهان سازی درآمد یکی از حداکثر استراتژی ‌های غیرمعمول و تهدیدکننده تقلب مالیاتی است که در آن افراد یا شرکت‌ها عمداً بخشی از درآمد خود را از مقامات مالیاتی پنهان می‌کنند. روش عالی برای صرفه جویی در کتمان سود، پیروی از دستورالعمل های قانونی مالیاتی و مستندسازی صحیح تمام سودها است. همچنین، مشاوره با متخصصان مالیاتی می تواند به گروه ها و افراد کمک کند تا از پنهان کردن سود خودداری کنند و به عنوان یک شهروند پاسخگوی مالی تشخیص داده شوند.

ارزیابی نادرست دارایی ها

نمونه‌ هایی از این رویکرد شامل بیش نمایی دارایی های جاری، همراه با دستکاری حساب‌های سهام است. با بیش نمایی دارایی های جاری، قیمت محصولات خریداری شده کاهش یافته و متعاقباً سود بهتر از واقعی پیشنهاد می شود. همچنین عدم ثبت قیمت استهلاک اموال بالفعل و نامشهود، اغراق اموال در زمان تملک و ادغام، نمایش اموال در صورت ‌های مالی، حتی با وجود عدم تملک واقعی متعلقات از طریق واحد، از موارد مختلف است. 

افشای ناکافی

انواع روش های تقلب مالیاتی

عدم افشای تغییرات در رویه‌ های حسابداری و نقض اصول حسابداری یا هرگونه اطلاعات مهم دیگری که در صورت افشا بر نتایج صورت ‌های مالی و تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. نمونه های دیگر عبارتند از ارائه نادرست ماهیت عملکرد یک شرکت، ارائه نادرست تصمیمات مدیریت و عدم افشای کافی آنها.

جمع بندی:
تقلب مالیاتی یکی از نگرانی های غالب دولت ها و مشاغل مالیاتی در سراسر جهان است. این پدیده اکنون دیگر به ساده ترین حالت منجر به تنزیل درآمدهای مالیاتی نمی شود، اما علاوه بر این، بار ناعادلانه ای را بر دوش مالیات دهندگان که وظایف خود را انجام می دهند، تحمیل می کند.