از گذشته تاکنون، مالیات برای دولت ها اهمیت فوق العاده ای داشته است. مالیات در مشاغل مختلف که شامل مالیات شرکت ها نیز می شود، در واقع بخشی از سود افراد است که به مقامات پرداخت می شود، به همین دلیل، مقامات ایده درآمد یا سود را ارائه کرده اند و دولت ها نیز موظف هستند. به عبارت دیگر مالیات عبارت است از انتقال بخشی از درآمد جامعه به مسئولین و یا بخشی از درآمدهای ورزشی پولی که به دلیل تجهیز تجهیزات و مراکزی که مسئولین برای کسب درآمد و سود تهیه کرده اند به دست مسئولان می رسد. در این مقاله به دنبال آن هستیم تا از طریق روش تجزیه و تحلیل مالیات انواع کسب و کارها و قوانین مرتبط، شما را با مالیات شرکت ها در این بخش از مشاوره مالیاتی در ارومیه آشنا کنیم. 

انواع مالیات شرکت ها

همه مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند و شناخت مالیات انواع کسب و کارها بسیار مهم است، اکنون دیگر گوش نکردن به دستورالعمل های قانونی مالیاتی شرکت ها، آنها را از برخی مزیت ها محروم می کند و علاوه بر آن، پرداخت جرایم مالیاتی را با مشکل مواجه می کند تا از طریق مدیریت مالیاتی محاسبه شود. انواع مالیات هایی که نهادهای جنایتکار موظف به پرداخت هستند عبارتند از:

• مالیات بر درآمد

• مالیات بر اموال و املاک

• مالیات ‌های تکلیفی

• مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه میزان مالیات شرکت ها چگونه است؟

میزان مالیات شرکت‌های تجاری

از مجموع سودی که شرکت ‌ها از فعالیت ‌های مالی کسب می‌کنند، زیان آنها و معافیت موسسات قابل پیش‌بینی در آیین‌نامه باید کسر شود و با رعایت قیمت مقرر در ماده یکصد و پنج قانون مالیات ‌های مستقیم، مالیات شرکت تجاری را می توان با قیمت 25 درصد محاسبه کرد.

میزان مالیات شرکت هایی که فعالیت ندارد

مشاغل غیرفعال باید از زمان ثبت نام نمایندگی تا زمانی که دیگر فعالیتی نداشته باشند نامه کتبی به واحد مالیاتی ارسال کنند. این نامه باید در ابتدای 4 ماه از سال مالی ارسال شود، در هر صورت آنها برای تخلفات مالیاتی مشکل دارند. مالیات برای مشاغلی که عملکردی ندارند صفر است.

میزان مالیات شرکت های تازه تاسیس

موسسات تازه تاسیس باید از همان ابتدا پس از ثبت سازمان و دریافت کد مالی 1/2 هزار مالیات بر سرمایه خود بپردازند و محاسبه در مالیات عملکرد کلی آنها مشابه نمایندگی های مختلف است.

چه فعالیت‌هایی مشمول مالیات هستند؟

میزان مالیات شرکت‌های تجاری

با توجه به آیین نامه مالیات های مستقیم، ماده 1 آیین نامه به بررسی این موضوع می پردازد.

• کلیه اموال و املاکی که ممکن است با رعایت مفاد فصل دوم در مالکیت حقیقی یا حقوقی باشد.

• تمام درآمدهایی که افراد حقیقی یا حقوقی در ایران یا خارج از ایران کسب می کنند.

جمع بندی:

در این مطلب مالیات شرکت ها و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. شرکت ها به عنوان یک طبقه شاخص از اشخاص حقیقی نسبت به دیگران دارای تعهدات مالیاتی دقیق و اضافی هستند. نرخ و نحوه محاسبه مالیات آنها از سوی افراد حقوقی باید انجام گیرد. لذا لازم به ذکر است که تمامی نکات توسط مشاوره مالیاتی باید در نظر گرفته شود تا در زمان ارسال اطلاعیه و محاسبات مالیاتی هیچ گونه خطایی و ضرری برای تجمع ایجاد نشود.