آشنایی با مالیات انواع کسب و کارها برای هر کسب و کاری ضروری است. آگاهی از مالیات و نرخ آن برای کلیه شرکت های مجاز فعال در ایران الزامی و ضروری است. فصل اول قانون مدنی تشریح می کند که نهادهای مالیاتی مختلف، شرکت ها و اشخاص حقوقی از مهمترین آنها هستند. با انتخاب مشاوره مالیاتی در ارومیه می توانید این روند را به راحتی طی کنید. لذا با توجه به شرایط بیان شده، شرکت هایی که به طور رسمی در ایران ثبت شده اند باید مالیات بپردازند. در صورتی که شرکت به هر دلیلی از پرداخت مالیات خودداری کند، با جریمه های سنگینی از سوی سازمان مالیاتی مواجه شده و برخی از مزایای ویژه را از دست خواهد داد. مگر اینکه معافیت های مالیاتی مقرر در قانون لحاظ شود. برای جلوگیری از جریمه باید مالیات مربوطه را به موقع پرداخت کنید و اسناد و مدارک قانونی را به موقع ارائه دهید. در این مقاله به بسیاری از سوالات شما پاسخ می دهیم، از جمله اینکه مالیات چیست و چند نوع مالیات بر مشاغل اعمال می شود، لطفا با ما همراه باشید.

آشنایی با مالیات انواع کسب و کارها

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هر ساله مالیات های مشخصی بر اساس عملکرد شرکت های مختلف اخذ می شود. در واقع، دولت برای تامین بخشی از بودجه ملی از مشاغل مختلف مالیات می گیرد. این مالیات ها برای اهداف رفاه اجتماعی استفاده می شود. شرکت های فعال در ایران اشخاص حقوقی مالیات دهنده محسوب می شوند. برخی از این شرکت ها به بررسی تخلفات مالیاتی و حفاظت مالیاتی می پردازند. شرکت ها باید از درآمد و سود خود مالیات بپردازند. در گام اول شرکت باید یک دفتر حقوقی ایجاد کند و اظهارنامه مالیاتی (شامل صورت سود و زیان و سابقه دارایی) را به سازمان مالیاتی ارائه کند که به آن گزارش شخصی می گویند.
در واقع قانونگذار برخی از فعالیت ها را معاف از مالیات دانسته است که در بسیاری از احکام شرعی از جمله مواد 85، 145 و 139 به آن اشاره شده است، در غیر این صورت اشخاص حقیقی و حقوقی جریمه خود را طبق ماده 199 قانون مدنی پرداخت می کنند. اما در ایران انواع مختلفی از مالیات وجود دارد و در دسته بندی کلی به دو دسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. 

مالیات انواع کسب و کارها

انواع مالیات اشخاص حقوقی و کسب‌وکارها

مشاغل واجد شرایط باید تعدادی فرم مالیات از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر ارزش، مالیات تکلیفی و موارد دیگر را پرداخت کنند. اصطلاحات کاربردی حوزه مالیات زیادی در این حوزه وجود دارد که باید انها را بلد باشید. به طور کلی، نوع مالیات قابل پرداخت بسته به ماهیت تجارت متفاوت است و مالیات قابل پرداخت توسط تجارت بستگی به وضعیت آن دارد. انواع مالیات در زیر توضیح داده شده است.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد همانطور که از نام آن پیداست شامل درآمد افراد ساکن در ایران می شود. فرقی نمی کند این پول در داخل ایران به دست آمده باشد یا خارج از ایران. در هر صورت، طبق قانون مدنی، شرکت ها باید مالیات بر درآمد را بپردازند. در فصل سوم قانون مدنی به این نوع مالیات ها اشاره شده است که شامل مواردی مانند مالیات بر درآمد املاک، مالیات کشاورزی، مالیات حقوق، مالیات مشاغل و درآمد شرکت ها می شود. پس از بررسی حساب شرکت، گزارش و سایر اسناد و دفاتر مربوط باید به سازمان مالیاتی ارائه شود.

مالیات بر ارزش ‌افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به ارزش افزوده در طول تولید یک محصول اشاره دارد. مالیات بر ارزش افزوده باید از زمان تولید محصول تا تحویل محصول به مشتری محاسبه و دریافت شود. این مالیات یک مالیات غیرمستقیم است و مصرف کننده نهایی مسئول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده محصول است. این بدان معناست که مالیات بر کالاهای تولیدی به قیمت پرداخت شده توسط مشتری اضافه می شود. سازنده ظرف مدت 3 ماه از وصول این مالیات توسط مشتری اظهارنامه مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه خواهد کرد.

مالیات انواع کسب و کارها

مالیات بر اموال و دارایی

اما مالیات بر دارایی چیست؟ این نوع مالیات در فصل دوم شرع با 49 ماده ذکر شده است. از مهم ترین انواع مالیات بر دارایی برای مشاغل می توان به حق تمبر ناشی از تورم درآمدی اشاره کرد. مالیات بر ارث نیز نوع دیگری است که برای افراد اعمال می شود و موارد دیگری مانند زمین بایر و مالیات بر اراضی بایر منتفی است.

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی مالیات دیگری است که مشاغل باید پرداخت کنند. این مالیات ها انواع مختلفی دارد: اجاره، حق الزحمه، مضاربه، حق الوکاله و غیره. به یاد داشته باشید که مالیات تکلیفی به عهده مؤدی نیست. به عنوان مثال، کارفرمایانی که ادعا می کنند در مشاغل یا دفاتر خود مالیات می پردازند، مجبور به پرداخت این مالیات نیستند. در عوض، پس از کسر مبلغ از حقوق کارمند یا کارمند پرداخت می شود. همین امر در مورد کسر اجاره و سایر موارد نیز صدق می کند.

توصیه ‌های مالیاتی به کسب‌وکارها

شرکت هایی که در ایران فعالیت می کنند باید به قوانین و مقررات ایران احترام بگذارند و مالیات را به موقع پرداخت کنند تا بتوانند به طور قانونی در کشور فعالیت کنند. انواع مالیات مشاغل شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش، مالیات بر دارایی و مالیات تکلیفی است. دریافت مشاوره از کارشناسان مالی و مالیاتی برای مشاغل مهم است. زیرا قوانین مالیاتی مسائل پیچیده بسیاری دارد.

مالیات انواع کسب و کارها

کلام آخر:
در نتیجه آشنایی با مالیات انواع کسب و کارها بسیار ضروری است. مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت برای پرداخت هزینه های مختلف اداری، اقتصادی و اجتماعی کشور است. در ایران این مالیات ها بسیار پیچیده است و بر اساس نوع کار و درآمد فرد محاسبه و پرداخت می شود. مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی و مالیات بر ارث سهم قابل توجهی در درآمد دولت دارند. بنابراین، درک الگوهای مالیاتی ایران برای همه شهروندان مهم است. با رعایت قوانین و مقررات مالیاتی، همه می توانند به حقوق و تعهدات مالیاتی خود پی ببرند و با اطمینان بیشتری مالیات خود را پرداخت کنند.