مالیات مستقیم و غیرمستقیم؛ مالیات به مبلغی گفته می شود که دولت به منظور تامین هزینه های عمومی از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می کند. مالیات یکی از مهم ترین منابع تامین درآمد دولت هاست. مالیات در کشور ایران به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود. شما باید با مالیات و نظام مالی آشنایی داشته باشید.

ویژگی های این دو دسته از مالیات یکی از مفاهیم و اصولی است که آشنایی با آن برای افراد فعال در کسب و کارها و فرایندهای مالی و تجاری مهم است. شما باید با انواع مالیات آشنا شوید تا بتوانید مالیات بر درآمد خودتان را به موقع پرداخت کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع مالیات ها بپردازیم.

مالیات مستقیم چیست؟

مالیات مستقیم و غیرمستقیم

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مالیات مستقیم چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می شود که به صورت مستقیم و بدون واسطه از درآمد و دارایی افراد کم می شود. همچنین این مالیات توسط مامورین مالیاتی از افراد حقیقی و حقوقی دریافت می شود. به عبارت دیگر، تمام افرادی که در کشور ایران درآمد دارند، حتی اگر خارج از ایران زندگی می کنند، مشمول مالیات مستقیم می شوند و باید در زمان مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. عدالت مالیاتی در بسیاری از کشورها برقرار است.

طبق قانون مالیات مستقیم، تمام کسانی که در داخل کشور ایران اموال و دارایی دارند، برای حفظ و نگهداری ارزش اموال خود باید مالیات آنها را به دولت بپردازند. مالیات مستقیم نیز به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. پرداخت مالیات مستقیم الزامی بوده و هیچ کسی حق ندارد از زیر بار پرداخت آن فرار کند؛ مگر اینکه مشمول معافیت مالیاتی شود و به پرداخت مالیات نیازی نباشد.

انواع مالیات مستقیم کدامند؟

توجه داشته باشید که مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می شود که تمامی افراد حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت آن هستند. اگر شما نیز مشمول مالیات هستید، باید در زمان مقرر آن را پرداخت کنید تا جریمه نشوید. شما باید از ارتباط مالیات و رفاه اجتماعی مطلع باشید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی انواع مالیات مستقیم بپردازیم:

• مالیات بر درآمد: یکی از انواع مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد است. تمام افراد حقیقی و حقوقی که در کشور ایران درآمد دارند، باید مالیات خودشان را پرداخت کنند که به آن مالیات بر درآمد گفته می شود. حتی اگر آن شخص در ایران ساکن نباشد نیز مشمول مالیات می شود.

• مالیات بر ارث: مالیات بر ارث نیز در دسته مالیات های مستقیم قرار می گیرد. هر کدام از وراث نسبت به نوع و میزان دارایی که از ارث دریافت کرده اند، باید مقدار مشخصی مالیات برای انجام انتقال ماترک متوفی به دولت پرداخت کنند و پرداخت آن الزامی است.

• مالیات حق تمبر: یکی دیگر از انواع مالیات مستقیم، مالیات حق تمبر است. شما با چسباندن تمبر روی اسناد آنها را به رسمیت شناخته اید. در کشور ایران در ازای چسباندن تمبر روی اسناد نیز مالیات دریافت می شود که پرداخت آن الزامی است.

مالیات غیرمستقیم چیست؟

مالیات مستقیم و غیرمستقیم

مالیات غیرمستقیم به مالیاتی گفته می شود که از تمام افراد دریافت می شود، ولی این امر محسوس و آشکار نیست. در اصل روی بیشتر کالاها و محصولات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات، مالیات غیرمستقیم گفته می شود. مالیات های مستقیم شامل مالیات بر واردات و مالیات بر معاملات می باشد. مالیات بر واردات به مالیاتی گفته می شود که دولت برای حمایت از تولید داخلی و سایر موارد از کالاهای وارداتی دریافت می کند و مالیات بر معاملات نیز مالیاتی است که موقع خریدو فروش از فروشنده دریافت می شود. انواع مالیات غیرمستقیم در کشور ایران عبارت هستند از:

• مالیات بر واردات: این مالیات برای حمایت از تولیدکننده داخلی از وارد کنندگان دریافت می شود.

• واردات بر معاملات: در زمان خرید و فروش محصولات، مالیاتی از فروشنده اخذ می گردد که فروشنده در زمان فروش کالا، این مالیات را از خریدار دریافت می نماید.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع مالیات ها بپردازیم. همانطور که گفته شد، مالیات به مبلغی گفته می شود که تمام افراد حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت آن هستند مالیات در کشور ایران به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می شود. شما باید با انواع مالیات آشنایی داشته باشید.